Onthulling standbeeld vitale sectoren en uitreiking Herman Bode Award

Viering Dag van de Arbeid 1 mei

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 30 april 2021

Op zaterdag 1 mei viert FNV de Dag van de Arbeid. Deze dag, die FNV in 2015 weer nieuw leven heeft ingeblazen, is voor de tweede keer op rij online (19.00-20.30 uur) vanwege corona.

1 mei

Voor het eerst reikt FNV de Herman Bode Award uit voor het beste actietraject. Er wordt een standbeeld onthuld om de mensen in de vitale beroepen te eren en diverse FNV-campagnes als Voor14, NietMijnSchuld en de coronaheffing komen aan bod. Ook kijken we in de uitzending mee met acties die in het land gaande zijn. Het online programma is interactief en heeft een plenair deel en een deel met keuzesessies.

Herman Bode Award

Dit jaar reikt de FNV voor het eerst de Herman Bode Award uit aan het beste actietraject. Bode, vicevoorzitter van het Nederlands Katholiek Vakverbond (NKV), sprak op 4 maart 1980 de bekende woorden: ‘Willen we naar de Dam, dan gaan we naar de Dam!’. FNV-leden kunnen tijdens de Dag van de Arbeid-uitzending stemmen op de inzendingen.

Standbeeld vitale beroepen

Tijdens de uitzending wordt een standbeeld voor mensen in de vitale beroepen onthuld. Het standbeeld van een zorgwerker staat symbool voor de eis voor meer waardering en betere arbeidsvoorwaarden. Zorgpersoneel, maar ook werknemers in bijvoorbeeld de publieke sector, distributie, schoonmaak, voedselvoorziening en veiligheid, zijn de helden in de coronacrisis. FNV wil daar op een bijzondere manier aandacht voor vragen. Het mobiele kunstwerk zal na zaterdag door het land reizen.

Je kunt de petitie Steun het standbeeld voor de onmisbare beroepen nog steeds ondertekenen!

Programma

Tijdens het avondprogramma komen diverse sprekers, muziek, cultuur en discussies aan bod. FNV-voorzitter Tuur Elzinga trapt af en deelnemers kunnen speeddaten met onder andere MariĆ«tte Hamer (SER), Luce van Kempen (SER Jongerenplatform),  Alina Bijl (nieuwe voorzitter FNV Young & United), Hugo Afecto (arbeidsmigrant), Harry Balgobind (netwerk Wereldburgers) en anderen. Er is theater van Dragan Bakema en muziek van Froukje. De presentatie wordt verzorgd door Ajouad El Miloudi (NPO) en Khadija Tahiri (FNV Schoonmaak).

Meer info over het programma en de link naar de uitzending

Overdag zijn er diverse 1 mei-vieringen (online en offline), georganiseerd door lokale FNV-afdelingen, FNV-kaderleden en sectoren. Een kleine greep:

• Vicevoorzitter Zakaria Boufangacha is aanwezig bij een livedemonstratie in Amsterdam (https://www.facebook.com/events/1984404695046717/)
  • Vicevoorzitter Kitty Jong is in Groningen bij een 1 mei-bijeenkomst van Lokaal FNV Groningen, die gestreamd wordt via www.cazemier.nl/lokaalfnvgroningen. Thema: jongeren, Samen Sterk, Samen Verder!
  • Voorzitter Tuur Elzinga is in de ochtend (8.30 uur) aanwezig bij het NPO1-radioprogramma Nieuwsweekend over het belang van De Dag van de Arbeid, juist in deze tijd.
  • FNV-leden voeren samen met de Vlaamse vakbond ABVV voor het gebouw van het Europees Parlement; een gemeenschappelijke stoepkrijtactie in Brussel actie in het kader van een actie om het (wettelijk minimum)loon in de landen van de Europese Unie te verhogen. Voor Nederland en BelgiĆ« betekent dat naar 14 euro per uur.

Meer informatie en link naar onze uitzending 1 mei van 19.00 tot 20.30 uur

Uitgebreid programma