Programma uitzending Dag van de Arbeid

Door Redactie 23 april 2021

op 1 mei, de Dag van de Arbeid, vieren we jaarlijks onze behaalde successen en kijken we vooruit. Dit jaar maken we een online programma met sprekers, muziek, cultuur en discussie. Het programma is opgedeeld in 2 delen. We beginnen met een algemeen (plenair) deel. Hierna kun je kiezen uit 3 programma's. Voor elk wat wils!

Programma Dag van de Arbeid

Het programma wordt gepresenteerd door Ajouad El Miloudi, bekend van onder meer De Nieuwe Maan, Puberruil en het nieuwe programma #AJOUAD. Ajouad presenteert samen met onze FNV-held Khadija Tahriri van de Schoonmaakcampagne en Voor14.

Deel 1 - Plenair programma (19.00–20.00 uur)

We gaan met Tuur Elzinga, de nieuwe voorzitter van de FNV, in gesprek over hoe we socialer uit deze crisis kunnen komen. Daarnaast is er muziek van Froukje, die doorbrak met het kritische nummer ‘Groter dan ik’. Ook spelen we een quiz met onze leden over de geschiedenis van de vakbond en de acties die we hebben gevoerd.

Herman Bode Award
Voor het eerst reiken we de Herman Bode Award uit. Deze prijs gaat uit naar het actietraject van het jaar. Jullie - de kijkers thuis - hebben de beslissende stem.
Lees meer over de Herman Bode Award en de genomineerden

In gesprek
Met leiders van de werkvloer gaan we in gesprek over de situatie binnen sectoren als Metaal, Zorg & Welzijn, Vervoer en Senioren. Ook komen FNV-campagnes als Voor14, NietMijnSchuld en de coronaheffing aan bod. Hoe pakken zij het aan en wat is er binnengehaald? Hierbij schakelen we ook live door naar het land, waar acties worden gevoerd.

Deel 2 - Keuzesessies (20.00-20.30 uur)

Na het plenaire programma bieden we drie keuzeprogramma’s aan:

1. In het Downtown Cafe kun je vanuit huis speeddaten en onze kandidaten de hemd van het lijf vragen. De kandidaten zijn onder meer Tuur Elzinga (voorzitter FNV), Alina Bijl (voorzitter FNV Jong) en Harry Balgobind (FNV Netwerk Wereldburgers).
  2. In het Theater kun je een exclusief, speciaal voor de Dag van de Arbeid geproduceerde voorstelling van theatermaker Dragan Bakema bekijken.
  3. In The Club voeren we een discussie van College Tour-proporties met SER-voorzitter Mariƫtte Hamer en Luce van Kempen, kroonlid van de SER. Je kunt thuis meedoen met de discussie.