De man achter de Herman Bode Award

‘Willen we naar de Dam, dan gaan we naar de Dam!’

Door Redactie 23 april 2021

Vanaf 2021 reikt de FNV elk jaar op de Dag van de Arbeid de Herman Bode Award uit aan het beste actietraject. Maar wie was Herman Bode, waarom is deze prijs naar hem vernoemd en wie maken dit jaar kans op de award?

Herman Bode

‘Willen we naar de Dam, dan gaan we naar de Dam!’ Het is 4 maart 1980 als Herman Bode de zin uitspreekt die bij velen ook vandaag de dag nog herinneringen oproept. Bode is op dat moment vicevoorzitter van het Nederlands Katholiek Vakverbond (NKV). Tijdens een demonstratie in de Amstelhal van de RAI staat hij voor een 15.000 man tellende menigte. Een paar dagen ervoor is bij krakersrellen de Vondelstraat in Amsterdam ontruimd met tanks.

Uit angst voor nieuwe rellen wordt besloten daarom niet te demonstreren op de Dam, maar de manifestatie te verplaatsen naar de RAI. Tot onvrede van de actievoerders. Die roepen om de Dam. Hard en herhaaldelijk. Het signaal is duidelijk. Dus richt Bode zich tot de duizenden actievoerders en spreekt de zin uit die van Bode een legende maakt: ‘Willen we naar de Dam, dan gaan we naar de Dam!’ Begeleid door 2(!) agenten gaat de stoet de stad door, naar de Dam. Zonder wanklanken, zonder gedoe.

Vakbondsman in hart en nieren

Herman Bode wordt op geboren 16 april 1925 in Oldenzaal. Hij groeit op in een arbeidersfamilie. In 1949 zet de Twentenaar zijn eerste stappen op het vakbondspodium als lid van de bon van metaalarbeiders Sint Eloy. Kort daarna mag hij zich al districtsbestuurder noemen. 20 jaar later wordt Bode landelijk bestuurder, waarna hij in 1972 toetreedt tot het hoofdbestuur van de Industriebond. Deze bond is aangesloten bij het NKV.

Het duurt dan nog 5 jaar tot de vakbondsman de stap maakt naar het federatiebestuur van de katholieke vakcentrale. Die bond fuseert in 1982 met het Nederlands Verbond van Vakverenigingen (NVV) tot Federatie Nederlandse Vakbeweging (FNV). Wim Kok wordt voorzitter, Herman Bode vicevoorzitter. Dat bleef hij tot zijn pensioen in 1985.

Bode stond bekend als de man van de werkvloer. Een warme en gedreven man met een rechtvaardige inborst. Die niet alleen opkwam voor de arbeiders, maar zich ook sterk maakte voor mensen die juist (al dan niet tijdelijk) geen plek hadden op de arbeidsmarkt: de werklozen en arbeidsongeschikten. Dankzij Bode kregen ook deze groepen een plek binnen de vakbeweging.

Herman Bode Award

Herman Bode overleed op 10 januari 2007. Ter nagedachtenis aan zijn inzet voor het vakbondswerk reikten we op de Dag van de Arbeid (1 mei) de Herman Bode Award uit aan het beste actietraject van het jaar. FNV-leden konden tijdens de Dag van de Arbeid-uitzending stemmen. Campagne #voor14 (voor een hoger minimumloon) sleepte de overwinning in de wacht. Alle genomineerden voor dit jaar vind je hieronder:

• Gezamenlijke actiedag cao Supermarkten en cao Transport & Logistiek
  • Acties cao Metalektro
  • Acties cao Grondstoffen, Energie en Omgeving (sector Afval & Milieu)
  • Campagne Kwestie van beschaving (over de positie van arbeidsmigranten)
  • Campagne #voor14 (voor een hoger minimumloon)
  • Gezamenlijke actieweek Zorg & Welzijn (o.a. met de digitale demonstatie #meerdanapplaus)
  • Jongerencampagne #nietmijnschuld (voor een ander stelsel van studiefinanciering)
  • Actie #wajongerswordenvergeten van de FNV Wajonggroep (sector Uitkeringsgerechtigden)

Meer geschiedenis

Ben je geïnteresseerd in de geschiedenis van de vakbonden? Neem dan vooral eens een kijkje op vakbondshistorie.nl, het geheugen van de vakbeweging.