FNV pleit voor hoger betaald ouderschapsverlof

Portret Mariëtte van Dijk
Door Mariëtte van Dijk 12 april 2021

Vandaag spreekt de Tweede Kamer over het Wetsvoorstel Betaald Ouderschapsverlof. De FNV is blij dat Nederlandse ouders vanaf augustus 2022 eindelijk recht krijgen op 9 weken betaald ouderschapsverlof. Wel maakt de FNV zich zorgen over de hoogte van het betalingsniveau.

FNV bestuurder Judy Hoffer: “Het kabinet is van plan om het ouderschapsverlof slechts voor 50% door te betalen, waardoor dit verlof minder toegankelijk is voor ouders met een laag of een middeninkomen. Wij pleiten, ook via de Stichting van de Arbeid, voor een hoger betalingsniveau zodat álle ouders kunnen genieten van dit verlof.”

De Stichting van de Arbeid pleitte in een brief voor een hoger betalingsniveau. Hoffer: “Uit onderzoek, onder andere van de ILO, blijkt dat verlof minimaal voor 80% doorbetaald dient te worden om met name voor vaders aantrekkelijk te zijn om op te nemen. Een van de doelen van dit verlof is om werk en zorgtaken eerlijker te verdelen tussen mannen en vrouwen. Dan is een hoger betalingsniveau pure noodzaak.”

Daarnaast gaf de Stichting van de Arbeid ook aan dat de uitvoering van de verlofregelingen vereenvoudigd zou moeten worden en dat dit wetsvoorstel hier niet aan bijdraagt. Naast het 50% doorbetaald ouderschapsverlof is er in het eerste jaar na de geboorte van een kind ook geboorteverlof wat twee verschillende betalingsniveaus kent. Zowel voor werkgevers als voor werknemers is dit onduidelijk. Ook zou het betaald ouderschapsverlof gezien het maatschappelijk belang gefinancierd moeten worden vanuit de algemene middelen. Hierdoor zou het ook mogelijk worden om het betaald ouderschapsverlof open te stellen voor alle werkenden.

Tot slot zou de FNV het goed vinden wanneer een nieuw kabinet haast zou maken met het wettelijk regelen van het meerouderschap, zodat echt alle ouders gebruik kunnen maken van betaald verlof. Nu komen sommige ouders uit een meeroudergezin niet in aanmerking voor bijvoorbeeld het geboorteverlof of het ouderschapsverlof. Onlangs heeft FNV wel afspraken hierover gemaakt in de cao Woondiensten.