Boekpresentatie 'Eindelijk 'n uitkering'!

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 13 oktober 2022

FNV-vicevoorzitter Kitty Jong nam op 6 oktober het tweede exemplaar in ontvangst van de gedrukte versie van Eindelijk ’n uitkering! Met dank aan het VN-Vrouwenverdrag. Het boek is het verhaal van 15 jaar procederen, actie en lobby voor de uitkeringsrechten van zwangere zelfstandigen. De FNV was aan het begin en aan het eind bij de procedures betrokken.

Auteur Leontine Bijleveld: ‘Hiermee geeft de Vereniging voor Vrouw en Recht jou als vertegenwoordiger van de grootste organisatie van werkenden een belangrijke boodschap mee: het VN-Vrouwenverdrag geeft vrouwen echt rechten. Maar je moet er wel een beroep op doen.’

Impact op individueel niveau

‘Ik ben enorm blij dat het boek er is. Terecht dat jullie hier trots op zijn.’ Kitty Jong schetste hoe de FNV het Vrouwenverdrag als leidraad neemt voor eigen beleid en beleidsbeïnvloeding. Dat het op individueel niveau zo’n impact kan hebben, had ze zich niet gerealiseerd en misschien geldt dat ook wel voor procesjuristen en andere individuele belangenbehartigers bij de FNV. Daarom gaat ze graag in gesprek over het organiseren van een workshop voor de juridisch medewerkers en advocaten. “Hoe dan ook krijgen ze de digitale versie van het boek allemaal aangereikt. We plaatsen het op de website van de FNV.”

Namens mijn vriendinnen

Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Karien van Gennip kreeg het eerste exemplaar uitgereikt. Zij vertelde destijds ook kinderen te hebben gekregen én een uitkering, maar oud-collega’s, zzp’ers niet. ‘Dank voor uw inzet, namens mijn vriendinnen.’ Van Gennip deed geen verdere toezegging, maar zei open te staan voor signaleringen over waar wetgeving schuurt met het VN-Vrouwenverdrag, zeker in relatie tot zwangerschap.
Bijleveld stond nog even stil bij twee jaar geleden overleden co-auteur Mac Vijn. Niet alleen derde advocaat in successie bij de procedures voor de zwangere zelfstandigen. Maar ook, net als zij zelf, met een lang en rijk FNV-verleden, in diverse functies.

Eindelijk 'n uitkering. Met dank aan het VN-Vrouwenverdrag als boek te bestellen en digitaal gratis te lezen via deze link