Goed dat Deliveroo zijn conclusies heeft getrokken en vertrekt

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 10 augustus 2022

De FNV vindt het positief dat Deliveroo vertrekt uit Nederland. Het bedrijf heeft zelf zijn conclusies getrokken en zegt dat zijn omzet te gering is. De FNV denkt dat ook de rechtszaken die de vakbond tegen Deliveroo heeft aangespannen en gewonnen, een grote rol spelen in de beslissing te vertrekken. Deliveroo had ook voor goed werkgeverschap kunnen kiezen.

De FNV vindt dat er geen ruimte is in Nederland voor bedrijven die zich niet aan de regels van de arbeidswetgeving houden. De rechtszaken die de vakbond niet alleen tegen Deliveroo, maar ook tegen Temper, Uber en Helpling heeft aangespannen, maken keer op keer duidelijk dat ook de rechter vindt dat platformwerkers geen zzp’ers zijn, maar werknemers. Omdat de overheid nog steeds niet handhaaft op de wet DBA (is iemand werknemer of echt zelfstandige) doen platform-werkgevers niets om de rechtelijke uitspraken op te volgen.

FNV zet juridische strijd voort

Deliveroo is in hoger beroep gegaan na de laatste, ongunstige uitspraak voor hen. De uitspraak van de Hoge Raad wordt in december verwacht. Net daarvoor gaat Deliveroo nu vertrekken uit Nederland. De FNV zet haar procedures tegen Deliveroo voort. De maaltijdbezorgers hebben recht op nabetalingen.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites goed te laten functioneren. Deze cookies gebruiken net als de statistische cookies geen persoonsgegevens. Met jouw toestemming gebruiken we ook marketing cookies. Hieronder kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies.

Functionele cookies: zijn noodzakelijk voor de basisfunctionaliteit van de website. Deze kunnen niet worden uitgeschakeld.

Statistische cookies

:

helpen ons te begrijpen hoe bezoekers onze website gebruiken (paginaweergaven, klikgedrag). Deze gegevens worden anoniem gemeten en gedeeld met drie externe partners.

Marketing cookies

:

worden gebruikt om onze diensten via online advertenties onder de aandacht te brengen. Bij acceptatie van marketing cookies delen wij je persoonsgegevens met vier externe partners voor retargeting en advertentiepersonalisatie.

Kijk voor meer informatie op onze cookiepagina.