Nederland geen plek voor moderne slavernij en uitbuiting

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 3 februari 2021

Op woensdag 3 februari vindt in de Tweede Kamer het Algemeen Overleg Arbeidsmigratie plaats. De dag voor het debat, op dinsdag, organiseerde FNV een kleine coronaproof actie op het Plein in Den Haag.

arbeidsmigranten

Hier spraken FNV-vicevoorzitter Tuur Elzinga, FNV-campagneleider Bart Plaatje en twee vloeiend Engels sprekende arbeidsmigranten met Kamerleden over de situatie van duizenden arbeidsmigranten. Zij gaven de urgentie aan en vroegen met grote spoed de aanbevelingen van het Aanjaagteam Bescherming Arbeidsmigranten en de aanvullende maatregelen vanuit FNV door te voeren. Ook boden zij een zwartboek aan met recente misstanden.

Politiek ingrijpen nú nodig

Tuur Elzinga, vicevoorzitter FNV: ‘Door corona kwamen de misstanden in de werk- en woonsituaties van arbeidsmigranten die al jaren bestaan, in het begin van de pandemie al pijnlijk duidelijk aan de oppervlakte. Ondanks dat iedereen er schande van sprak, zijn er negen maanden later nauwelijks zichtbare verbeteringen. De leefomstandigheden zijn nog steeds duur en erbarmelijk en er kan ook nog steeds niet voldoende afstand worden gehouden op de werkvloer. Direct politiek ingrijpen is nodig om structurele problemen aan te pakken.’

Gelijke behandeling

Volgens vakbond FNV is de beste bescherming van arbeidsmigranten een gelijke behandeling. Zolang het mogelijk blijft om arbeidsmigranten goedkoper in te zetten via fiscale constructies, zullen zij tweederangs werknemers blijven en een verdienmodel voor werkgevers. Helaas constateerde FNV in december, op basis van de kabinetsreactie op het rapport van het aanjaagteam, dat veel van de adviezen worden doorgeschoven tot na de verkiezingen 'als het volgende kabinet daartoe besluit’. Volgens de vakbond getuigt dit van ‘politieke zwakheid’.

Kiezen voor een Nederland zonder uitbuiting

FNV roept het kabinet op om woensdag tijdens het Kamerdebat te kiezen voor een Nederland zonder uitbuiting. En te kiezen voor banen die een menselijk bestaan geven naar Nederlandse maatstaven op het gebied van wonen en werken. Naast het direct overnemen van de aanbevelingen van het Aanjaagteam Bescherming Arbeidsmigranten door het kabinet, pleit de FNV onder meer voor:

• Het rechtstreeks in dienst aannemen van medewerkers bij de inlener of opdrachtgever, tegen dezelfde arbeidsvoorwaarden.
  • Arbeidsmigranten die naar Nederland worden gehaald, krijgen minimaal een contract voor 3 maanden. Zonder uitzendbeding.
  • Het contract garandeert minimaal het Nederlandse wettelijk minimumloon en 32 gegarandeerde uren werk per week.
  • Huurbescherming in de vorm van een opzegtermijn en een maximum huurprijs
  • De ET-regeling (een fiscale regeling die het mogelijk maakt om werknemers die in het buitenland wonen en tijdelijk in Nederland werken, een belastingvrije vergoeding te geven) niet meer via de werkgever toepassen, maar rechtstreeks tussen werknemer en de Belastingdienst.
  • Uitbreiding van de I-SZW (en inspectie Belastingdienst) en inzetten op geaccrediteerde inspectie-instellingen controles uitvoeren op een juiste uitvoering van de controles door SZW.

Zie ook opiniestuk Tuur Elzinga vandaag in  AD: