Problemen arbeidsmigranten doorschuiven is ‘politieke zwakheid’

Reactie FNV op kabinetsreactie adviezen Aanjaagteam Bescherming Arbeidsmigranten

Persvoorlichting
Door Persvoorlichting 14 december 2020

Eind oktober heeft het Aanjaagteam Bescherming Arbeidsmigranten onder leiding van Emilie Roemer een tweede advies uitgebracht over de inzet van arbeidsmigranten in Nederland en de situatie waarin zij hier werken en wonen. De noodzaak van dit advies en de uitvoering van de aanbevelingen is groot.

arbeidsmigranten

Helaas constateert de FNV, op basis van de kabinetsreactie vandaag, dat veel van de adviezen worden doorgeschoven tot na de verkiezingen 'als het volgende kabinet daartoe besluit’. Volgens de vakbond getuigt dit van ‘politieke zwakheid’ en roept het kabinet nogmaals op met grote spoed de aanbevelingen door te voeren.

Tuur Elzinga, vicevoorzitter FNV: ‘Bij iedere stap in het proces zien we dat het gevoel van urgentie en betrokkenheid van het kabinet minder wordt. En dat uitblijft wat echt nodig is; direct politiek ingrijpen om structurele problemen aan te pakken. We moeten niet terug willen zakken naar het niveau ‘pleisters plakken’. Nog steeds zien wij dagelijks en op grote schaal schrijnende situaties in de woon- en werksituaties van arbeidsmigranten. Zelfs geweld tegen migranten en onze FNV-medewerkers wordt niet geschuwd.’

Verdienmodel arbeidsmigrant

Volgens vakbond FNV is de beste bescherming van arbeidsmigranten een gelijke behandeling. Zolang het mogelijk blijft om arbeidsmigranten goedkoper in te zetten via fiscale constructies, zullen zij tweederangs werknemers blijven en een verdienmodel voor werkgevers. De vakbond pleit onder meer voor het meer rechtstreeks in dienst aannemen van medewerkers bij de inlener of opdrachtgever, tegen dezelfde arbeidsvoorwaarden.

Elzinga: ‘We kunnen niet accepteren dat in sectoren met structureel werk, tot zo’n 90% van het personeel, flexibel wordt ingehuurd. Wat dat betreft moeten we een voorbeeld nemen aan Duitsland. Daar is bepaald dat vanaf 1 januari 2021 mensen rechtstreeks in dienst moeten komen. Het kan dus wél, ook in Nederland, maar het getuigt van politieke wil.’

Aanvullende maatregelen nodig

De FNV reageerde eind oktober positief op de adviezen van het aanjaagteam; vooral de oplossingen op het gebied van huisvesting, certificering van uitzendbureaus, handhaving en de toegang tot zorg was volgens de vakbond hard nodig. Toch ontbrak het volgens de vakbond nog aan een visie op de onderliggende problematiek. De FNV stuurt vanavond aanvullende voorstellen naar het kabinet.

Elzinga: ‘Als er geen aanvullende maatregelen worden genomen, dan kan ik zo voorspellen dat we over een paar jaar weer een nieuwe commissie moet instellen voor precies dezelfde thema’s. Het is van groot belang dat het huidige kabinet het dit keer niet zover wil laten komen.’

De 6 kernpunten van de onderliggende problematiek en de vijf aanvullende maatregelen die FNV vraagt aan het kabinet kunt u nalezen in de download.