Tweede Kamerleden ontvangen werkhandschoenen en manifest tegen schijnzelfstandigheid

Portret Yvette de Vries
Door Yvette de Vries 7 december 2020

Vandaag hebben Tweede Kamerleden werkhandschoenen en een manifest tegen schijnzelfstandigheid ontvangen. Ze kregen deze uit handen van de FNV en mensen die in een schijnconstructie werken. Doel van deze actie is dat de politiek deze schijnconstructies direct aanpakt.

De Tweede Kamerleden praten vanmiddag onder andere over de wet DBA die deze schijnconstructies moet tegen gaan. Invoering van deze wet 2016 wordt door minister Koolmees telkens uitgesteld, met gevolg dat mensen die ongewild als zzp’er in een schijnconstructie werken al jaren in de kou staan. De FNV wil dat de Tweede Kamerleden de minister aansporen om de wet niet langer uit te stellen en direct te laten ingaan.

Einde schijnconstructies
Marije Ottervanger, FNV-campagneleider platformeconomie: ‘De werkhandschoenen staan symbool voor een overheid die op haar handen zit, terwijl ze gewoon moet doorpakken en de wet DBA nu definitief moet invoeren. Zonder het uitstel zoals de minister steeds toepast.’ Volgens de FNV zijn er, naast haar eigen onderzoeken, rapporten genoeg die aangeven dat de arbeidsmarkt is doorgeslagen. Er moet een einde komen aan de doorgeslagen flexibilisering en het daarmee samenhangende gedwongen zzpschap.

Schijnzelfstandigheid
De FNV stelt vast dat op papier is er sprake van zelfstandigheid, maar dat in de praktijk deze werkenden gelijk zijn aan werknemers. De werkgever bepaalt namelijk precies hoe het werk wordt gedaan en er kan niet onderhandeld worden over het tarief. Vaak werken schijn-zzp’ers ook voor maar één opdrachtgever. Ottervanger: ‘Feitelijk is er dus sprake van loondienst en schijnopdrachtgeverschap.’

Onzekerheid werk en inkomen
Ottervanger: ‘Schijnzelfstandigheid zorgt voor veel onzekerheid over werk en inkomen omdat cao’s niet worden toegepast. Vaak is deze groep niet goed verzekerd, ze verdienen weinig en er is geen sociaal vangnet.’ Schijnzelfstandigheid is nadelig voor de werkenden, maar ook voor de maatschappij. De FNV berekende dit jaar dat door schijnconstructies in de maaltijdbezorging, bij taxiplatform Uber en horecaplatform Temper de Belastingdienst, en daarmee de samenleving, jaarlijks honderden miljoenen misloopt.

Bescherming werkenden
In mei 2016 werd de wet DBA ingevoerd om ervoor te zorgen dat bedrijven geen schijnzelfstandigen meer inzetten. De wet is slechts een half jaar in werking geweest, en is toen in de ijskast gezet. Volgens de minister om bedrijven te beschermen voor naheffingen. De FNV vindt dat de wereld op zijn kop. Ottervanger: Deze wet is er niet voor gemaakt om bedrijven te beschermen, maar om kwetsbare mensen op de arbeidsmarkt te beschermen.’

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.