FNV solidariteitsactie voor strijders mensen- en vakbondsrechten Wit-Rusland

FNV overhandigt brief aan ambassadeur

Door Redactie 04 september 2020

Met een vreedzame manifestatie bij de ambassade van Wit-Rusland in Den Haag was de FNV solidair met de mensen die in Wit-Rusland strijden voor hun democratische, mensen- en vakbondsrechten.

FNV vicevoorzitter Tuur Elzinga lees een brief aan de ambassadeur van Wit-Rusland voor. Foto: Romy Fernandez

Wereldwijde acties

Deze week organiseert de internationale vakbeweging overal in de wereld manifestaties. Zij eisen dat het geweld, de vervolging en de arrestaties stoppen en dat alle gevangengenomen vakbondsleiders en andere activisten vrij worden gelaten. Tevens eisen de vakbonden eerlijke verkiezingen met een onafhankelijke verkiezingscommissie en internationale waarnemers.

De FNV werkte jarenlang samen met de Wit-Russische onafhankelijke vakcentrale BKDP en steunt de collega-vakbonden en de werknemers in hun acties voor meer democratie. De FNV is dan ook bezorgd over de toenemende onderdrukking van deze acties en de bemoeienis van Rusland. In augustus riep FNV minister Blok dringend op tot meer druk, via de Europese Unie, op het regime van Wit-Rusland.

Meer foto's van de actie: Foto: FNV Twitter

Foto: Romy Fernandez

Meer lezen:

Stakingen en protesten op de Wit-Russische werkvloer zetten Loekasjenko onder druk