Stakingen en protesten op de Wit-Russische werkvloer zetten Loekasjenko onder druk

Door Redactie 20 augustus 2020

Na massale publieke demonstraties van de afgelopen dagen, zetten een golf van stakingen en protesten op de werkvloer de Wit-Russische president Alexander Loekasjenko verder onder druk om onmiddellijk af te treden. FNV-voorzitter Busker heeft een brief gestuurd aan de onafhankelijke vakbond BKDP in Wit-Rusland, om de steun van de FNV over te brengen.

Photo by Artem Podrez from Pexels

De macht van Loekasjenko, ook wel de laatste dictator van Europa genoemd, die al 26 jaar duurt is aan het verminderen sinds de verkiezingen van 9 augustus, aldus de internationale vakbondsfederatie ITUC. Veel mensen in Wit-Rusland zijn verontwaardigd over de verkiezingsresultaten. De verkiezingen werden gewonnen door de president, maar de oppositie is ervan overtuigd dat er gefraudeerd bij de stembusgang.

Fabrieksarbeiders lachen Loekasjenko uit

In het hele land zijn acties op werkplekken aan de gang, na oproepen van de vakbond BKDP en de oppositie aan werkende mensen om zich bij stakingen aan te sluiten. Loekasjenko werd door fabrieksarbeiders uitgelachen en opgeroepen om af te treden, terwijl de autoriteiten juist hadden gehoopt dat zij een blijk van steun zou geven.

Vakbondsleiders vrijgelaten

Ten minste 2 mensen zijn gedood door veiligheidsdiensten tijdens hun harde optreden tegen de protesten. Enkele duizenden zijn er gearresteerd en er is inmiddels bewijs van grootschalige en wrede marteling van gevangenen. Nikolai Zimin, leider van de Chemical Workers 'Union, werd vrijgelaten na dringende verzoeken van vakbonden in binnen- en buitenland. Hij kreeg ten slotte de dringend noodzakelijke medische behandeling die hem tijdens zijn gevangenschap was geweigerd. Twee andere vakbondsleiders, Maxim Sereda en Vasili Petrikin, werden tegelijkertijd vrijgelaten, maar velen van de vastgehouden moeten nog worden vrijgelaten.

Slimme EU-sancties toegejuicht

BKDP-voorzitter Aliaksandr Yarashuk heeft de “cynische vervalsingen van presidentsverkiezingen en de wreedheden tegenover de vreedzame protesten” veroordeeld. De BKDP laat weten dat de "vastberadenheid van arbeiders om tot het einde te gaan nu een beslissende rol zal spelen bij het beĆ«indigen van de acute politieke crisis in de land."

Steun aan Wit-Russen versterken

De Europese vakbeweging verwelkomt een besluit van de Europese Unie om ‘slimme sancties’ in te voeren tegen Wit-Rusland en een speciale bijeenkomst te houden. Luca Visentini, voorzitter van de Europese vakbondsfederatie zei: “De Europese vakbeweging dringt er bij de Europese Unie op aan de EU-betrekkingen met Wit-Rusland te herzien. Dit omvat de herinvoering van evenredige sancties voor verkiezingsfraude en -geweld, alsook de heroverweging van de samenwerking met het land.” Hij weest erop dat het versterken van de steun aan het Wit-Russische maatschappelijk middenveld, inclusief onafhankelijke vakbonden, dringend noodzakelijk is. Evenals het stopzetten van financiĆ«le steun van de EU aan de regering en door de staat gecontroleerde projecten, ook via multilaterale ontwikkelingsbanken.

Solidair

De voorzitter van de internationale vakbondsfederatie ITUC, Sharan Burrow sprak bemoedigende woorden. “We zijn solidair met de BKDP en de werkende bevolking van Wit-Rusland, nu ze zich organiseren om de laatste overblijfselen van het corrupte regime van zich af te schudden. Dit regime heeft meer dan 2 decennia systematisch de mensenrechten van werknemers en andere mensen onderdrukt. Regeringen moeten meer druk uitoefenen op het regime om te gaan, zodat de democratie eindelijk kan zegevieren.”

FNV steekt hart onder de riem van onafhankelijke vakbeweging

De FNV werkte jarenlang samen met de Wit-Russische onafhankelijke vakcentrale BKDP en steunt de collega-vakbonden en de werknemers in hun acties voor meer democratie. De FNV is dan ook bezorgd over de toenemende onderdrukking van deze acties en de bemoeienis van grote buur Rusland. De gebeurtenissen zijn reden voor FNV-voorzitter Han Busker om een hart onder de riem te steken bij zijn collega Aliaksandr Yarashuk van de BKDP. Ook vraagt de hij minister Blok dringend tot meer druk, via de Europese Unie, op het regime van Wit-Rusland. Klik hier voor de brief van Han Busker.

Bron:
ITUC

Lees ook:

FNV solidair met collega's in Wit-Rusland

Ten minste 19 journalisten gearresteerd in Wit-Rusland

IndustriALL: Mistrusted by the people of Belarus, Lukashenko tries to shut workers down

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.