FNV solidair met collega’s in Wit-Rusland

Door Redactie 20 augustus 2020

De onafhankelijke vakbeweging in Wit-Rusland (Belarus) heeft al jaren onze solidariteit en steun. We hebben veel met ze samengewerkt. Ook in de huidige gebeurtenissen spelen de onafhankelijke vakbonden en hun leiders een belangrijke rol.

Foto: Artem Podrez - Pexels

Reden genoeg voor een hart onder de riem van onze voorzitter Han Busker aan zijn collega van de vakcentrale BKDP uit Wit-Rusland. Ook vraagt de FNV minister Blok dringend tot meer druk (via de Europese Unie) op het regime van Wit-Rusland.

Verkiezingsfraude

We hebben allemaal kunnen zien hoe in Wit-Rusland tijdens de verkiezingscampagnes de belangrijkste oppositiekandidaten werden geïntimideerd en hun deelname aan de verkiezingen werd gesaboteerd.  Ook zagen we hoe de zittende Lukashenko – die sinds 1994 aan de macht is – tot winnaar werd verklaard. Ondanks de overduidelijke aanwijzingen dat een meerderheid van de bevolking tegen hem had gestemd.

Vreedzame protesten beantwoord met extreem geweld

De vreedzame protesten die zich sinds die tijd hebben voorgedaan, zijn beantwoord met extreem geweld. Vakbondsleiders Nikolai Zimin and Maxim Sereda zijn gearresteerd en vreselijk mishandeld, nadat ze hadden deelgenomen aan de staking als protest tegen de vervalste verkiezingen. Ondank de onderdrukking gaan de protesten van de bevolking door. Overal in het land vinden spontane stakingen plaats. Wij kunnen de eisen van de bevolking van Wit-Rusland voor eerlijke verkiezingen alleen maar respecteren.

Foto: Artem Podrez - Pexels

Internet en vrije media onderdrukt

Als reactie zien we hoe internet en vrije media in Wit-Rusland worden onderdrukt en dat wegen worden geblokkeerd. Er vinden continu aanhoudingen en intimidaties van actievoerders en journalisten plaats. Dat wordt gedaan zodat de informatie over de situatie in het land niet verspreid kan worden. En om publieke discussie en collectieve actie tegen de stembusfraude te voorkomen. Het is van groot belang dat de internetverbindingen zo snel mogelijk worden hersteld en dat de wegblokkades worden opgeheven. Journalisten moeten vrij hun werk kunnen doen om de bevolking te informeren over de situatie in het land en daarbuiten.

FNV bezorgd

De bevolking van Wit-Rusland/Belarus heeft het recht haar toekomst te bepalen. De FNV is solidair met de bevolking in haar verlangen haar democratische grondrechten uit te oefenen. De FNV steunt met name de collega-vakbonden en de werknemers in hun acties voor meer democratie. En we zijn dan ook bezorgd over de toenemende onderdrukking van deze acties en de bemoeienis van grote buur Rusland.

Oproep aan minister Blok van Buitenlandse Zaken

Mede namens onze collega’s van de vrije vakbonden in Wit-Rusland verwacht de FNV van onze minister van Buitenlandse Zaken dat hij bij de Europese Unie aandringt om passende maatregelen richting de autoriteiten van Wit-Rusland te nemen en de EU-betrekkingen met Wit-Rusland te herzien. Dus invoering van sancties voor verkiezingsfraude en –geweld en opschorting van de samenwerking met het land, zoals bijvoorbeeld binnen het Oostelijk Partnerschap.

Steun nodig voor maatschappelijke organisaties

Het versterken van de steun aan het Wit-Russische maatschappelijk middenveld - met inbegrip van onafhankelijke vakbonden - en het stopzetten van financiële steun van de EU aan de regering en door de staat gecontroleerde projecten - ook via multilaterale ontwikkelingsbanken - moeten ook dringend aan de orde worden gesteld. En ten slotte het vrijlaten van iedereen die sinds 9 augustus om politieke redenen is vastgezet.