Partners Mondiaal FNV steunen elkaar

Door Redactie 5 juni 2020

Een mooi gebaar van solidariteit van de Indonesische partner van Mondiaal FNV: de Palm Oil Labor Coalition, een coalitie van ngo’s en vakbonden in de palmolieproductieketen, stuurde een solidariteitsbrief aan collega-organisaties in Colombia. Aanleiding is het spionageschandaal dat eind mei in Colombia aan het licht kwam, waarin ook een partner van Mondiaal FNV slachtoffer is.

Militaire inlichtingendiensten in Colombia hebben meer dan 130 sociale leiders, leden van ngo’s, oppositieleiders, vakbondsleiders, buitenlandse en Colombiaanse journalisten tussen februari en december 2019 systematisch bespioneerd. Het schandaal kwam eind mei aan het licht dankzij grondig onderzoek door journalisten van het Colombiaanse tijdschrift Semana. Ook advocatencollectief CCAJAR, partner van Mondiaal FNV, werd bespioneerd. De FNV stuurde samen met de CNV, Pax en SOMO een protestbrief aan president Duque van Colombia.

Indonesische partner Mondiaal FNV is solidair met collega's in Colombia

Nu heeft ook de Indonesische partner in de palmolieproductieketen van Mondiaal FNV, de Palm Oil Labor Coalition (KBS) zich solidair verklaard met zijn collega’s in Colombia. De coalitie uitte haar bezorgdheid in een brief aan Colombia. ‘De systematisch en continu uitgevoerde militaire inlichtingen- en spionageactiviteiten waren in strijd met het vredesakkoord en leidden tot de dood van activisten van sociale bewegingen in Colombia’, schrijft KBS. ‘Dergelijke acties ondermijnen de rechtsstaat en er wordt gepionierd in de lopende vredesinspanningen.’ Verder noemt de coalitie de aan het licht gekomen praktijken ‘ondemocratische acties.’

Bescherming en grondig onderzoek

De KBS roept dan ook de Colombiaanse regering op hiertegen te handelen. De coalitie eist:
1. Stopzetting van bedreigingen, illegale onderzoeken en geweld tegen vakbondsleden, journalisten en mensenrechtenverdedigers in Colombia;
2. Bescherming van leiders van mensenrechtenorganisaties;
3. Onderzoek naar militaire inlichtingen- en spionageactiviteiten die werknemers en mensenrechtenverdedigers in Colombia hebben geschaad;
4. Actie van de Colombiaanse president: zorg ervoor dat iedereen die een illegaal onderzoek heeft gelast naar de activiteiten van vakbonden en mensenrechtenverdedigers wordt gestraft.

Bronnen:
Mondiaal FNV