Steun vakbondscollega Myanmar

Partner FNV hangt zware straf boven het hoofd zonder gegronde reden

Door Redactie 28 oktober 2021

Binnenkort zal de hoorzitting van vakbondsleider Thet Hnin Aung plaatsvinden. Hij zit zonder gegronde reden vast omdat het leger hem beschuldigt van lidmaatschap van een onwettige vereniging. Hij is onder andere actief in de kledingsector in Myanmar, een land waar steeds meer van onze kleding vandaan komt.

Schrijf nu

Thet Hnin Aung heeft zich in de afgelopen jaren onder andere ingezet voor de verbetering van het arbeidsrecht en loonbeleid in Myanmar. De zaak staat niet op zichzelf. Sinds het leger in februari 2021 onrechtmatig de macht greep, worden mensenrechtenactivisten en vakbondsleiders zonder reden opgepakt en aangeklaagd. De militairen proberen hiermee hun greep op het land en de economie te behouden. Kom in actie en schrijf mee om hem vrij te krijgen!

Schrijfactie

Brieven zijn altijd een effectieve manier om solidaire en mentale steun te geven aan vakbondsmensen en activisten. Stuur vandaag nog jouw brief naar vakbond MICS. Zij zorgen ervoor dat ze bij hem terecht komen in de gevangenis. Dit kan (vanwege veiligheidsredenen) enkel digitaal.

Achtergrond

Op 1 februari 2021 greep het leger van Myanmar onrechtmatig de macht. De coup heeft een halt toegebracht in de stappen richting democratie en ontwikkeling van de afgelopen jaren. Het militaire regime wordt verdacht van misdaden tegen de menselijkheid en mogelijk genocide. Het regime houdt zich niet aan de regels van de rechtsstaat. Mondiaal FNV maakt zich daarom zorgen over de eerlijkheid van het proces tegen Thet Hnin Aung omdat juridische bijstand hem ontzegd wordt.

Proces

Op 18 juni 2021 werd hij gearresteerd en enkele weken vastgehouden in een ondervragingscentrum waar hij ook is gemarteld. Op 30 juli 2021 werd hij overgebracht naar een gevangenis. Op 23 augustus beschuldigde de rechtbank hem, zonder de aanwezigheid van een advocaat, van artikel 17/1 van de ‘Onwettig Verenigingswet’. Daarin staat dat lidmaatschap van een onwettige vereniging kan leiden tot drie jaar gevangenisstraf. De verwachting is dat de rechtbank hem ook andere beschuldigingen in de schoenen zal schuiven waar hij niks mee te maken heeft. Hij zal voor een militair hof moeten verschijnen zonder advocaat. Een veroordeling voor dit hof kan dwangarbeid of zelf de doodstraf betekenen. Mondiaal FNV wil een eerlijk proces voor Thet Hnin Aung en eisen zijn vrijheid.

Steun voor vakbonden en activisten in Myanmar

De militaire junta blijft het werk van vakbondsleiders en activisten belemmeren. We roepen op tot internationale solidariteit om de Myanmarese bevolking te blijven steunen die strijdt om de democratie terug te winnen en ervoor te zorgen dat de mensenrechten en het recht op vrijheid van vereniging en vergadering worden gerespecteerd. Sluit je aan door mee te doen aan onze schrijfactie of door geluid te maken op social media met de hashtag #FreeThetHninAung.

Schrijf nu

Voorbeeld brief Myanmar 2021