India legt nieuwskanalen en individuele journalisten aan banden

Door Redactie 11 maart 2020

De Malayalam-nieuwskanalen Asianet News en MediaOne in India hebben een verbod op publicatie gekregen vanwege vermeende ‘vooringenomen’ inhoud over de protesten in Delhi. In het district Pulwama verbood de politie op 4 maart 2 journalisten om te rapporteren over een overheidsoperatie, in het door India beheerde Kasjmir, en nam hun apparatuur in beslag.

Foto: Journalism is not a crime - International Federation of Journalists (IFJ)

De Internationale Federatie van Journalisten en haar gelieerde journalistenbond de Indian Journalists Union (IJU) veroordelen de overheidscensuur en vragen de Indiase regering af te zien van het opleggen van verboden aan de media. Ook wijzen ze de intimidatie van de politie in het door India bestuurde Kasjmir af.

Nieuwe wet discrimineert deel bevolking

De Citizenship Amendment Act-protesten, (het CAA-protesten) zijn begonnen na de inwerkingtreding van deze wet op 12 december 2019. Het leidde tot wijdverbreide lopende protesten in heel India en het buitenland tegen de wet en de bijbehorende voorstellen voor de instelling van een nationaal register van burgers (NRC). Het amendement heeft een weg gecreëerd naar het Indiase staatsburgerschap voor illegale migranten die behoren tot Hindoe, Sikh, Boeddhisten, Jain, Parsi en christelijke gemeenschappen uit Pakistan, Bangladesh en Afghanistan. En dan vooral voor degenen die vóór 2014 naar India vluchtten vanwege religieuze vervolging. Het amendement biedt echter niet dezelfde weg aan moslims en anderen uit deze landen, noch aan vluchtelingen die behoren tot de Sri Lankaanse Tamils ​​in India, Rohingya’s uit Myanmar of boeddhisten uit Tibet. De soms hevige protesten hebben al mensenlevens gekost.

‘Aanzetten tot geweld’

Het Indiase ministerie van Informatie en Uitzending heeft op 6 maart 2 bevelen aan media uitgevaardigd waarbij een uitzendingsverbod van 48 uur werd opgelegd. 2 media werden ervan beschuldigd subjectief verslag van rellen te hebben gedaan ‘op een manier die de aanval op bid-plaatsen en het kiezen van een bepaalde groep als doelwit benadrukte.’ Het ministerie beweert dat de berichtgeving ‘kan aanzetten tot geweld en gevaar kan opleveren voor handhaving van de orde en de wet’. Het verbod werd binnen 6 uur weer opgeheven. Vermoed wordt dat het verbod op de nieuwsuitzendingen een vergelding was voor het Asianet News-rapport op 25 februari over escalerend geweld en de MediaOne-rapportage over een telefoongesprek waarin duidelijk werd dat de politie bijstand had geweigerd aan een gewonde demonstrant.

Gevolgen voor de democratie

‘Het verbod van het ministerie op mediakanalen belemmert de vrije informatiestroom en ondermijnt het vermogen van burgers om regeringen kritisch te volgen’, aldus de IFJ in een verklaring. ‘De IFJ dringt er bij de regering op aan na te denken over de implicaties van het verbieden van een mediakanaal en de gevolgen daarvan voor de democratie door in de toekomst af te zien van mediaboden.’

Toegeschreeuwd door politieagenten

Op 4 maart hield de Indiase politie de 2 televisiejournalisten Qayoom Khan van CNN News 18 en Qisar Mir van TV9 tegen om verslag te doen van een operatie door het National Investigation Agency (NIA) in Hakripora, een dorp in het district Pulwama. De Kashmir Press Club zei dat de politie een camera en mobiele telefoons in beslag heeft genomen en materiaal over de operatie heeft verwijderd, waaronder foto's, video's, berichten en contacten.

Journalist Khan vertelde: “Terwijl ik rond 15.30 uur de NIA-aanval in Hakripora aan het filmen was, werd ik toegeschreeuwd door politieagenten die het NIA-team hadden vergezeld. Later kwam Pulmana Ashish Mishra, hoofdinspecteur van politie, naar me toe, eiste dat ik de overval niet zou filmen en greep mijn camera en mobiele telefoon.” Khan kreeg de opdracht zijn apparatuur op te halen bij het politiebureau van Kakapora, op 3 kilometer afstand van de invalslocatie. Hij wachtte meer dan 5 uur buiten het politiebureau om zijn bezittingen terug te geven.

Routinematige intimidatie van journalisten

Het voortdurende ingrijpen van de politie tegenover journalisten is geëscaleerd sinds de intrekking van de speciale status van Jammu en Kasjmir door de Indiase overheid. Volgens Qisar Mir was hij eerder op 29 februari ook verhinderd om een ​​cordon- en zoekoperatie (CASO) in Babgund, Pulwama te melden. De IFJ heeft de afgelopen maand alleen al bij 3 afzonderlijke gelegenheden melding gemaakt van het vasthouden, lastigvallen en ondervragen door de politie van journalisten Kamran Yousef, Naser Ahmad Ganie en Haroon Nabi. ‘Er is duidelijk bewijs van routinematige intimidatie van journalisten door de politie in het door India bestuurde Kasjmir’, aldus de IFJ in een verklaring. ‘Dit moet stoppen en de betrokken officieren moeten op passende wijze worden berispt over deze acties.’

Bronnen:

Verbod media-kanalen