Systematische spionage door leger Colombia

Partner Mondiaal FNV is een van de doelwitten

Door Redactie 26 mei 2020

In Colombia is geschokt gereageerd op berichten dat de militaire inlichtingendiensten meer dan 130 sociale leiders, leden van NGO’s, oppositieleiders, vakbondsleiders, buitenlandse en Colombiaanse journalisten systematisch hebben bespioneerd. Het schandaal kwam aan het licht via een onderzoek van het tijdschrift Semana. Ook partner van Mondiaal FNV, het advocatencollectief CCAJAR werd bespioneerd. De FNV heeft een protestbrief gestuurd.

Militaire inlichtingendienst verzamelt informatie zonder rechterlijk bevel

Volgens Semana waren 130 burgers tussen februari en december 2019 doelwit van zogenaamde “speciale activiteiten”. Dit hield in dat de militaire inlichtingendiensten, zonder rechterlijk bevel, alle mogelijke digitale middelen en software inzetten om informatie te verzamelen voor het maken van militaire inlichtingenrapporten. Het ging daarbij om gegevens als telefoonnummers, adressen, vrienden, familie- en gezinsleden, collega’s, verkeersovertredingen, en zelfs het adres van het stemlokaal van de persoon in kwestie. Onder de 130 bespioneerden waren opvallend veel journalisten en fotografen uit de VS en Colombia, naast politici, vakbondsmensen en sociale leiders.

Advocatencollectief CCAJAR werd bespioneerd

Ook mensenrechtenorganisatie CCAJAR werd bespioneerd. CCAJAR krijgt al jaren steun van Mondiaal FNV. Het advocatencollectief staat de Colombiaanse vakbeweging bij in haar strijd tegen de schending van vakbondsrechten en tegen straffeloosheid. Want ook al ondertekenden de regering en guerrillabeweging FARC in 2016 een vredesakkoord, de ondersteuning van CCAJAR blijft nodig. Het (dodelijke) geweld tegen sociale en vakbondsleiders neemt niet af.

Bovendien moeten de schuldigen van het antivakbondsgeweld nog worden bestraft en de slachtoffers gecompenseerd. CCAJAR neemt de juridische vertegenwoordiging van slachtoffers en nabestaanden van antivakbondsgeweld op zich en draagt informatie aan bij de Waarheidscommissie.

Protestbrief naar president Colombia

De FNV veroordeelt de activiteiten van de Colombiaanse militaire inlichtingendiensten en stuurde samen met de CNV, Pax en SOMO een brief aan de President Duque van Colombia. De ondertekenaars roepen Duque op om als opperbevelhebber de verantwoordelijkheid te nemen voor het gebeurde, volledige toegang te geven tot de verzamelde informatie en de opdrachtgevers over te dragen aan justitie.

Meer lezen:

Publicatie in het tijdschrift Semana