Coronacrisis: de sociaal-economische situatie in landen waar Mondiaal FNV actief is

Corona en de gevolgen voor werkenden

Door Redactie 22 april 2020

Mondiaal FNV volgt de sociaal-economische situatie via haar consultants en partners in de landen waar Mondiaal FNV actief is. De coronacrisis komt in alle landen hard aan. Consultants van Mondiaal FNV hebben laten weten wat er speelt bij hen in de regio.

Fotografie: Compass Media

Getroffen sectoren

De sectoren die wereldwijd het meest zijn getroffen aldus onze partners zijn:

• Bouw;

• Transport;

• Huishoudelijke werknemers;

• Eten en drinken;

• Textiel;

• Toerisme;

• Tuinbouw en landbouw.

Werkenden zonder contract of sociaal vangnet

De consultants uit onze regio’s gaven aan dat de mensen die in de informele economie werken, de grootst getroffen groep is. Daar zitten de grootste zorgen voor nu en de toekomst. Zij verliezen werk en inkomen en hebben geen rechten, geen vangnet. In de meeste onderzochte landen is dat 70/80% van het aantal werkenden.

Beperkingen

Werkgevers hebben naast alle beperkende maatregelen door corona ook te maken met verminderde aanvoer (uit o.a. China) en afname van bestellingen uit EU en VS.

Bewustwording en lobby

Onze partners werken aan bewustwordingscampagnes over veilig werken en lobbyen richting de overheid over sociale zekerheid en werkgelegenheid. Maar ook ondersteunen de vakbonden werkenden hoe gebruik te maken van overheidsregelingen.

Vakbonden en sociale dialoog van cruciaal belang

Het werk van de vakbonden wordt beïnvloed door de coronamaatregelen die regeringen hebben genomen. Onze partners zijn druk bezig om de projecten om te vormen naar deze nieuwe situatie binnen de doelstellingen van het project, ondersteund door Mondiaal FNV. De huidige omstandigheden laten zien dat vakbonden en een goede sociale dialoog van cruciaal belang zijn.

Lees ook over succesvolle vakbondsactiviteiten in

Indonesië

Ethiopië