Ethiopië: Vakbonden voeren lobby en werken aan bewustwording

Coronacrisis en de gevolgen voor werkenden

Door Redactie 22 april 2020

Vakbonden in Ethiopië werken aan bewustwordingscampagnes over veilig werken en voeren lobby richting de overheid voor sociale zekerheid en werkgarantie. En ze boeken resultaat. Zo zetten de vakbonden in de landbouw- en bouwsector zich in om werkenden te beschermen tegen het virus op het werk en tegen verlies van inkomen.

Fotografie: Women construction workers - Bahir Dar - Ethiopia door Adam Jones via Wikimedia Commons

Bedrijfsvakbonden in de Ethiopische landbouw hebben, samen met de Ethiopian Horticulture Producer Exporters Association (EHPEA), een brief geschreven aan de agrarische vakbond NFFPFATU ter ondersteuning van contact met de regering over uitstel van betaling van leningen; dekking voor het salaris van werknemers; kapitaalinjectie, arbeidsbescherming in geval van inkrimping. Vakbonden hebben crisisteams opgericht en actieplannen opgesteld; er zijn commissies ingesteld die met gezondheidsprofessionals overleggen over de voorbereiding op de gevolgen van corona.

In de bouwsector strijden vakbonden op elke locatie voor sanitaire voorzieningen. Ze brengen de boodschap dat veiligheidsuitrustingen slechts door één persoon gebruikt moet worden.  In elke fabriek en locatie worden COVID-19-taskforces van het management en de medewerkers opgericht om mensen bewust te maken.

Vakbonden en sociale dialoog van cruciaal belang

Het werk van de vakbonden in Ethiopië wordt beïnvloed door de coronamaatregelen die de regering heeft genomen. Onze partners aldaar zijn druk bezig om de projecten om te vormen naar deze nieuwe situatie, binnen de doelstellingen van het project, ondersteund door Mondiaal FNV. De huidige omstandigheden laten zien dat vakbonden en een goede sociale dialoog van cruciaal belang zijn.

Lees ook over succesvolle vakbondsactiviteiten in

Indonesië

Peru