Indonesië: Vakbonden regelen veilige werkplek

Coronacrisis en de gevolgen voor werkenden

Door Redactie 22 april 2020

Vakbonden in Indonesië werken aan bewustwordingscampagnes over veilig werken en voeren lobby richting de overheid voor sociale zekerheid en werkgarantie. En ze boeken resultaat. Zo hebben vakbonden op palmolieplantages met succes gelobbyd voor de veiligheid en gezondheid voor de medewerkers.

Fotografie: Chris de Bode

Vakbonden op palmolieplantages zetten zich in voor veiligheid voor de mensen die er werken, zoals beschermende maatregelen en goede hygiëne. In Noord-Sumatra lobbyde vakbond SERBUNDO voor beschermende uitrusting, sanitaire voorzieningen en een beveiligingsteam om de gezondheid van mensen die de plantage binnenkwamen te inspecteren. In Zuid-Kalimantan lobbyde FSPBUN-EHP voor sanitaire voorzieningen en de levering van desinfecterende zeep, ook voor vingerafdrukmachines en voor een veilige toegang tot plantage. Daarnaast wil de bond dat werkenden niet ontslagen worden tijdens de pandemie.

Vakbonden en sociale dialoog van cruciaal belang

Het werk van de vakbonden in Indonesië wordt beïnvloed door de coronamaatregelen die de regering heeft genomen. Onze partners aldaar zijn druk bezig om de projecten om te vormen naar deze nieuwe situatie binnen de doelstellingen van het project, ondersteund door Mondiaal FNV. De huidige omstandigheden laten zien dat vakbonden en een goede sociale dialoog van cruciaal belang zijn.

Lees ook over succesvolle vakbondsactiviteiten in

Ethiopië

Peru