Model detacheringsovereenkomst bij langdurige ziekte

Wanneer je re-integreert maar je werkgever kan geen passende functie voor je bieden, kan werk bij een ander bedrijf uitkomst bieden. Je moet dan samen met je werkgever kijken of je kunt gaan werken bij een ander bedrijf. Je blijft echter in dienst bij je oude werkgever. Dat heet detachering.

Met detachering kun je vrij snel aan de slag in een passende functie bij een andere werkgever. Je doet ervaring op en je raakt je rechten bij je werkgever niet kwijt.

Tweede spoortraject

Detachering kan ook onderdeel zijn van een re-integratie via het tweede spoortraject. Het doel is dan om een nieuwe werkgever te vinden die past bij jouw nieuwe situatie. De detacheringsperiode kun je dan zien als een proefperiode. Pas als jij, de nieuwe werkgever en je bestaande werkgever tevreden zijn over het succes van de re-integratie, zal een nieuwe arbeidsovereenkomst worden opgesteld met de nieuwe werkgever.

Afspraken staan in de detacheringsovereenkomst

In de detacheringsovereenkomst staan de afspraken over jouw detachering. De detachering is een overeenkomst tussen de werkgever bij wie je in dienst bent en de werkgever bij wie je aan het werk gaat. In de detacheringsovereenkomst staan de rechten en plichten van deze werkgevers. Jij bent géén partij in de overeenkomst. Je hebt wel recht op een kopie. Een model detacheringsovereenkomst kun je hier downloaden.

Ook interessant voor jou