Onze stakingen worden voorlopig gepauzeerd. We hebben van de rechter gelijk gekregen dat er gestaakt mag worden, maar we kiezen er nu voor om op de uitnodiging van KLM in te gaan. Samen met CNV hebben we er vertrouwen in dat KLM nu eindelijk met echte oplossingen komt.
Onze stakingen worden voorlopig gepauzeerd. We hebben van de rechter gelijk gekregen dat er gestaakt mag worden, maar we kiezen er nu voor om op de uitnodiging van KLM in te gaan. Samen met CNV hebben we er vertrouwen in dat KLM nu eindelijk met echte oplossingen komt.
John van Dorland, bestuurder FNV Luchtvaart: ‘Onze leden hebben duidelijk laten zien dat ze niet werkend armer willen worden. Dat is de kern. De rechter heeft ons gelijk gegeven en dat is een belangrijke overwinning. Maar wij willen bovenal een structurele oplossing die zekerheid biedt voor het personeel en de toekomst van KLM.’
De bonden wijzen het frame van de KLM-directie dat partnermaatschappij Delta vanwege de stakingen ander grondpersoneel zou inzetten van de hand. Dat is volgens de FNV misleidend en onwaar: ‘Zulke besluiten worden niet binnen een dag genomen,’ zegt Van Dorland. ‘Dat de directie dit koppelt aan de acties van het grondpersoneel is niets meer dan een poging om de stakers in diskrediet te brengen. Bovendien weten we dat het bij Delta vooral gaat om de inzet van veel uitzendkrachten in piekmomenten. Daar gaan geen vaste banen door verloren.’
De bonden benadrukken dat KLM aan alle kanten onder druk staat en dat juist nu samenwerking en afspraken nodig zijn. Ze verwachten dat de directie zich niet langer verschuilt achter valse frames, maar verantwoordelijkheid neemt en een akkoord sluit.
‘Als KLM werkelijk toekomst wil bouwen, dan moet de directie eindelijk tegemoetkomen aan onze minimumeisen,’ aldus Van Dorland. ‘Alleen dan kunnen we samen – grondpersoneel, cabine, piloten én directie – de schouders eronder zetten.’
Download hier de powerpoint waar we alles uitleggen over de looneis:
Doe samen met je collega’s mee met de acties voor een fatsoenlijke cao!
Vragen over staken en je rechten? Download de flyers met informatie of bekijk de Q&A:
Zonder ons vliegt er niets!
Wij staken op 24 september van 6.00 tot 12.00 uur.
Meld je bij de start van de actie op de gebruikelijk manier af bij je werkgever. Waar je precies moet afmelden, meldt KLM aan alle medewerkers. Wij krijgen van KLM ook nog een overzicht en zullen deze met jullie delen. Zodat over het afmelden geen verwarring kan zijn. Op die manier kan er altijd een minimumbezetting gegarandeerd worden. Kijk voor de afgesproken minimumbezetting: Minimumbezetting staking. Deze bezetting wordt eerst gevuld met werkwilligen, daarna met leidinggevenden en vervolgens met stakers.
We hebben toegezegd dat we de afhandeling van Delta Airlines toestaan en dat hiervoor ook een minimumbezetting zal zijn. Deze zal gevuld worden met stakers en vervolgens met werkwilligen.
Je werkgever kan ten behoeve van een minimale bezetting voor de aanvang van de actie aan je vragen of je in de minimumbezetting wilt werken. Geef dan eerlijk antwoord zodat de minimale bezetting gewaarborgd blijft en ga niet in discussie. Als je je later bedenkt en toch nog wilt staken mag dat ook. Volg dan de actieinstructies die hier beschreven staan.
Ben je aan het werk tijdens de aanvangstijd van de actie? Sluit dan om 6.00 uur je werk veilig en volgens de geldende bedrijfsprocedures af. Zorg ervoor dat hoe je je werk achterlaat zodat dit ook niet later voor onveilige situaties kan zorgen. Meld je af bij je werkgver. Verlaat vervolgens het terrein van KLM en meld je op de actielocatie.
Let op: als je actievoert mag je leidinggevende alleen voor de veiligheid dienstopdrachten geven. Volg die op als je nog op de werkvloer bent. Maar: wie actievoert werkt niet!
De actielocatie is op het plein bij het Hilton hotel (en bij The Base), ook wel The Square, onder het viaduct, aan de Schipholboulevard 701 op Schiphol). Bagage, Passage, Platform en Sleep verzamelen zich 6.00 bij Jan Dellaertplein en lopen samen naar de stakingslocatie om 6.30 uur.
We registreren alle stakers tussen 9.00 en 10.30 uur.
Wij organiseren dat je pauze kunt nemen gedurende de staking zodat je daar geen gedoe mee krijgt als je nog kort moet werken na de staking.
Valt je dienst rondom de eindtijd van de actie: zorg dat dat je om 12.00 uur weer op je werkplek bent om je werk veilig en volgens de geldende bedrijfsprocedures te hervatten.
Actievoeren doe je in je werkkleding en dat is je recht volgens het Europees Sociaal Handvest. Je mag je ook uitspreken richting media, met of zonder werkkleding.
Iedereen mag staken: ook uitzendkrachten. Als je benadeeld wordt door je uitzendbureau, laat dit dan direct weten! Bel dan John van Dorland (06 - 13 62 56 43).
Hou je altijd aan de Schipholregels, maak geen oneigenlijk gebruik van je Schipholpas: dus als je staakt ben je niet in beveiligd gebied.
Wees altijd respectvol naar anderen op de luchthaven, of je nu zelf staakt of niet.
Is er sprake van een onveilige situatie of word je tegengewerkt of geïntimideerd? Bel dan Jaap de Bie (06-53320770). Als deze lijn bezet is of onbereikbaar zal je worden doorgeschakeld.
In het geval van noodsituaties of grote onveilige situaties is afgesproken dat de actie (tijdelijk) kan worden stilgelegd en gevraagd wordt aan het personeel om weer aan het werk te gaan. Dit is een onderdeel van de veiligheidsafspraken en daar zal je vakbond je ook over informeren. Daarom is het ook noodzakelijk dat je gedurende de staking aanwezig blijft op actielocatie op de luchthaven.
Dat er betere cijfers gedraaid moeten worden zien medewerkers ook. Tegelijkertijd gaat het financieel goed genoeg voor flinke bonussen aan de top en het ruimhartig compenseren van vliegers (30 miljoen euro). Dat de rekening eenzijdig wordt neergelegd bij grond, 0% salaris erbij en 5% meer ‘productie’ draaien, is onacceptabel. De medewerkers van KLM Grond zorgen ervoor dat de vliegtuigen kunnen vliegen en zijn qua productiviteit al de best-in-class. Zoek het geld met échte oplossingen in plaats van botte bezuinigingen op personeel.
KLM schermt met loonsverhogingen tussen de 25 en 40% in de afgelopen drie jaar. Maar de inflatie in de tussentijd vergeten ze te benoemen en langer terug kijken doen ze ook niet. Door flinke druk en zelfs acties van jou en je collega’s is het vakbonden gelukt de afgelopen drie jaar de inflatie bij te benen: nu staan jullie weer op nul. En wat vraagt de directie: om de broekriem aan te halen terwijl ze zelf hun zakken gevuld hebben. Wij gaan niet inleveren op onze koopkracht het is dus tijd dat KLM een fatsoenlijke loonsverhoging betaald.
De meerderheid van het personeel wil dat de KLM directie over de brug komt met koopkrachtbehoud, een permanente RVU-regeling, eerlijkere IPB-regeling en voldoende compensatie voor flexibiliteit en productiviteit. Helaas houd de directie de KLM medewerkers al 20 onderhandelingen gedurende een half jaar aan het lijntje. De maat is vol en daarom staat de meerderheid van het personeel achter acties totdat de KLM directie aan de eisen van vakbonden tegemoet gaat komen.
Om een actie goed te kunnen voeren moet het duidelijk en veilig zijn. Een 24-uurs actie is ingrijpend, maar geeft direct duidelijkheid: passagiers kunnen vooraf omgeboekt worden, er kunnen maatregelen getroffen worden voor onze collega’s van cabine en cockpit en het is een veilige actie waardoor er zo min mogelijk chaos is op de luchthaven. Tijdens de actievergaderingen werd ook snel duidelijk dat het geduld na een half jaar en 20 gesprekken op is: daarom is er brede steun onder werknemers voor een veilige en duidelijke staking van 24 uur. Het is ook goed om te bedenken dat in andere landen er op luchthavens ook regelmatig 24 uur gestaakt word én in andere sectoren ook. KLM is wat dat betreft geen uitzondering.
Een staking heeft altijd impact op de dienstverlening. Daarom kiezen we voor een redelijke aanzegtermijn en een duidelijke actie: zo kan er zo snel als mogelijk perspectief en duidelijkheid geboden worden aan deze passagiers. Wij zien veel steun van reizigers omdat zij dezelfde zorg hebben als de KLM medewerkers: de kwaliteit van de dienstverlening is namelijk direct afhankelijk van de kwaliteit van de arbeidsvoorwaarden en omstandigheden van het grondpersoneel! Met een goede cao is er goede dienstverlening.
De werkgever zal misschien zeggen dat je verplicht bent te laten weten of je staakt: dat is onzin. In Europees Sociaal Handvest en jurisprudentie is duidelijk dat je niet hoeft te laten weten of je staakt of niet. De directie roept leidinggevende al op om niet te staken en zal jou binnenkort ook vragen of je van plan bent te gaan staken. Dat doen ze met maar één reden: ze willen zoveel mogelijk door laten vliegen en de impact van de staking zoveel mogelijk beperken (daarmee nemen ze overigens ook een groot veiligheidsrisico: stel dat ze het verkeerd inschatten en ze toch veel passagiers naar Schiphol komen). Of je nu van plan bent te werken of te staken: laat dit niet weten aan je werkgever. Zo verminderen we het veiligheidsrisico én zorgen we ervoor dat de KLM directie onder druk van deze staking snel weer aan tafel komt.
Ja, iedereen heeft het recht om te staken. Dit recht is vastgelegd in het Sociaal Europees Handvest. Elke werknemer heeft het recht om te staken. Maar er zijn wel bepaalde juridische spelregels waar je je aan moet houden. Staken gebeurt onder de vlag van de vakbonden. De vakbonden berichten de werkgever waar gestaakt gaat worden minstens 24 uur van tevoren. Dit bericht wordt de aanzegging genoemd. Werkgevers moeten de tijd krijgen om zich voor te bereiden op de staking die in hun bedrijf plaatsvindt.
Vooraf ontvang je van de FNV een instructieflyer met alle stappen die je moet volgen. Er is altijd een FNV-contactpersoon beschikbaar voor vragen en ondersteuning.
Ja, om een veilige actie te garanderen is afgesproken dat medewerkers bij de aanvang van de actie volgens de gebruikelijke manier afmelden als ze op hun werkplek zijn.
Ja, iedereen die de instructies van de FNV volgt, is juridisch beschermd. Alleen leden kunnen zelfs juridische hulp van de FNV krijgen.
Nee, je mag geen nadelige maatregelen ondervinden zolang je de instructies opvolgt. Onterechte dreigementen kun je doorverwijzen naar de FNV.
Bij (non-)verbale intimidatie, zoals het bijhouden van lijstjes of filmen, stop je dit direct, maak je bewijsfoto's en stuur je die door naar de FNV-contactpersoon.
Tijdens de actie handel je altijd met respect in woord en gebaar, tegenover collega's (ook degenen die niet meedoen), je leidinggevende en passagiers.
Ja! Ook dat is je recht én wordt gedoogd door KLM. In het verleden heeft KLM ook altijd actiegevoerd in uniform. Als ze het al zouden verbieden zou dat ontzettend hypocriet zijn, want in het verleden hebben ze zelf ook actie gevoerd tegen de vliegtaks in Den Haag mét uniform aan.
FNV heeft al jaren bij het grondpersoneel net zoveel leden als de andere 4 bonden gezamenlijk. FNV en CNV samen vertegenwoordigen ongeveer 3 keer zoveel medewerkers als de andere 3 bonden bij elkaar.
Alleen leden mogen stemmen over het eindbod en beslissen of een cao wordt geaccepteerd of afgewezen.
Als je lid bent van FNV krijg je een stakingsuitkering als je je registreert bij de actielocatie. Die stakingsuitkering krijg je voor 2 uur en langer.
Jouw werkgever mag je loon inhouden als je gaat staken. Als je lid bent van de FNV, krijg je een stakingsuitkering voor de uren die je niet gewerkt hebt. Daarvoor moet je je wel op de stakingslocatie laten registreren. De FNV kent geen wachttijd voor de stakingsuitkering. Vanaf het moment dat je lid wordt, krijg jij ook een stakingsuitkering. Kijk hier voor meer informatie en de hoogte van de stakingsuitkering.
Om een stakingsuitkering aan te vragen, moet je je op de actielocatie registreren als staker. Neem je persoonlijke stakingspas mee naar de stakingslocatie. Deze pas krijg je via de mail een paar dagen voor de staking, mits je e-mailadres goed in ons systeem staat. Hij bevat een persoonlijke QR-code die je op de actielocatie laat scannen. Kijk hier voor meer informatie over de stakingsuitkering en stakingspas.
Om je als staker te registreren, moet je je melden op de actielocatie. Neem je persoonlijke stakingspas mee naar de stakingslocatie. Deze pas krijg je via de mail een paar dagen voor de staking, mits je e-mailadres goed in ons systeem staat. Hij bevat een persoonlijke FNV stakings-QR-code die je op de actielocatie laat scannen.
Wanneer je staakt, is het belangrijk dat jouw gegevens in ons systeem kloppen. Ga naar jouw FNV-account om te controleren of jouw gegevens zoals e-mailadres, telefoonnummer, werkgever en rekeningnummer kloppen. Heb je nog geen account, maak deze dan alsnog aan.
Ja, je mag ook als lid van een andere vakbond meestaken. Neem contact op met jouw vakbond om te controleren of je een stakingsuitkering ontvangt. Uiteraard kun je ook tijdens de staking op locatie overstappen en lid worden van de FNV en een stakingsuitkering ontvangen.
Je mag ook als je geen vakbondslid bent meedoen aan de staking. Dat recht is namelijk niet afhankelijk van vakbondslidmaatschap. Maar je hebt dan geen recht op een stakingsuitkering en je mag niet stemmen op het eindbod. Word je nu lid van de FNV of word je lid tijdens de staking, dan heb je wel recht op de stakingsuitkering. Als je besluit je lidmaatschap binnen het eerste jaar te beëindigen, moet de stakingsuitkering worden terugbetaald. Word nu lid!
Je mag zeker meedoen. Als je loon krijgt voor je stage, dan kun je ook een stakingsuitkering aanvragen.
Uitzendkrachten mogen staken bij het bedrijf waar ze werken, het inleenbedrijf, ook bij stakingen die door de FNV worden georganiseerd. Als stakende uitzendkracht heb je recht op een stakingsuitkering, als je lid van de vakbond bent.
Nee, je hoeft je werkgever niet van tevoren te vertellen dat je meedoet. Je meldt je deelname op het moment zelf.
Ja, want je kunt je alleen op de stakingslocatie registreren als staker en in aanmerking komen voor een stakingsuitkering. Die krijg je als vakbondslid voor de uren die je niet gewerkt hebt.
Nee, werkgevers mogen vanwege het ‘onderkruipersverbod’ het werk van stakers niet laten doen door uitzendkrachten. Uitzendkrachten die al ingeroosterd zijn, mogen wel hun eigen werk doen. Als dit toch gebeurt, informeer dan de FNV-bestuurder. Deze vraagt eventueel de Nederlandse Arbeidsinspectie om hulp.
Je kunt dat doen op drie manieren:
Als dank ontvang jij een tientje.
Teruggave van een deel van je vakbondscontributie gebeurt altijd aan het einde van het jaar. Daarvoor moet je een jaaropgave van de vakbondscontributie inleveren bij je werkgever. Bij de meeste werkgevers moet dat vóór half november, maar soms kan het ook later zijn. Informeer dus altijd even bij jouw bedrijf.
De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.
Statistische cookies
:Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.
Marketing cookies
:Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.