De rechter heeft besloten dat we 9 juli niet mochten staken. Maar door gaan met acties is wel noodzakelijk om jullie eisen voor elkaar te krijgen. Daarom beginnen we nu met publieksvriendelijke acties en gebruiken we de rest van de zomer om ons goed voor te bereiden en zo sterk mogelijk weer tot acties over te gaan wanneer het zover is!
Meld je aan!De zomer is begonnen. De rechter heeft in zijn laatste uitspraak rekening gehouden met de extra druk die de zomer met zich meebrengt. Na goed beraad heeft het actiecomité besloten om door te gaan met acties na de zomervakantie. De voorbereidingen voor acties na de zomer zijn in volle gang. Er is een concepttijdslijn opgesteld voor de opbouw van deze stakingen en er zijn alternatieve acties gepland om flexibel te kunnen reageren op de situatie. Naast de actiestrategie zal er in de komende tijd meer informatie worden verzameld zodat, indien nodig, de rechter kan worden overtuigd van de veiligheid van de acties.
De dreiging van de stakingen heeft al enige impact gehad: KLM is afgestapt van de nullijn, hoewel het huidige bod nog niet voldoende is. De Unie en de VKP hebben de onderhandelingen verlaten omdat zij erkennen dat verdere onderhandelingen zonder de FNV zinloos zijn. Hierdoor is er geen risico dat een andere vakbond onverwachts een cao zal afsluiten.
KLM is volledig op de hoogte van jullie minimum eisen, maar voldoet hier nog steeds niet aan waardoor doorgaan met acties noodzakelijk is. De boodschap is duidelijk: alleen door georganiseerde en standvastige acties kunnen de gewenste resultaten worden bereikt.
Samenvattend, de focus ligt nu op de voorbereiding en uitvoering van acties na de zomer om KLM te dwingen tegemoet te komen aan jullie eisen en zo een eerlijke cao te bereiken. We zijn vastbesloten en goed georganiseerd om deze lange strijd voort te zetten en te winnen.
Meld je dus zeker aan als je dat nog niet gedaan hebt. Dat zorgt ervoor dat we iedereen meteen weten te vinden als het zover is voor actie!
Vragen over staken en je rechten? Download de flyers met informatie of bekijk de Q&A:
Ufuk Ayranci werkt sinds 2011 bij KLM. Eerst laadde en loste hij vliegtuigen, inmiddels is hij teamcoördinator.
Wil Snip werkt al 24 jaar bij KLM bij de bagage afhandeling. Hij is 62 jaar oud en moet nog een aantal jaar werken voordat hij met pensioen kan.
Monika Heger werkt al 24 jaar voor KLM. Ze is als Gate-agent verantwoordelijk voor het veilig en op tijd vetrekken van het vliegtuig bij de gate.
Omdat de rechter tot tweemaal toe een staking heeft verboden starten medewerkers van KLM Passage een publieksvriendelijke actie waarbij ze een button dragen, bagagelabels aan handbagage bevestigen en stickers op de achterzijde van de boardingpass plakken.
De QR code verwijst naar deze site:
Dat er betere cijfers gedraaid moeten worden zien medewerkers ook. Tegelijkertijd gaat het financieel goed genoeg voor flinke bonussen aan de top en het ruimhartig compenseren van vliegers (30 miljoen euro). Dat de rekening eenzijdig wordt neergelegd bij grond, 0% salaris erbij en 5% meer ‘productie’ draaien, is onacceptabel. De medewerkers van KLM Grond zorgen ervoor dat de vliegtuigen kunnen vliegen en zijn qua productiviteit al de best-in-class. Zoek het geld met échte oplossingen in plaats van botte bezuinigingen op personeel.
KLM schermt met loonsverhogingen tussen de 25 en 40% in de afgelopen drie jaar. Maar de inflatie in de tussentijd vergeten ze te benoemen en langer terug kijken doen ze ook niet. Door flinke druk en zelfs acties van jou en je collega’s is het vakbonden gelukt de afgelopen drie jaar de inflatie bij te benen: nu staan jullie weer op nul. En wat vraagt de directie: om de broekriem aan te halen terwijl ze zelf hun zakken gevuld hebben. Wij gaan niet inleveren op onze koopkracht het is dus tijd dat KLM een fatsoenlijke loonsverhoging betaald.
De meerderheid van het personeel wil dat de KLM directie over de brug komt met koopkrachtbehoud, een permanente RVU-regeling, eerlijkere IPB-regeling en voldoende compensatie voor flexibiliteit en productiviteit. Helaas houd de directie de KLM medewerkers al 20 onderhandelingen gedurende een half jaar aan het lijntje. De maat is vol en daarom staat de meerderheid van het personeel achter acties totdat de KLM directie aan de eisen van vakbonden tegemoet gaat komen.
Om een actie goed te kunnen voeren moet het duidelijk en veilig zijn. Een 24-uurs actie is ingrijpend, maar geeft direct duidelijkheid: passagiers kunnen vooraf omgeboekt worden, er kunnen maatregelen getroffen worden voor onze collega’s van cabine en cockpit en het is een veilige actie waardoor er zo min mogelijk chaos is op de luchthaven. Tijdens de actievergaderingen werd ook snel duidelijk dat het geduld na een half jaar en 20 gesprekken op is: daarom is er brede steun onder werknemers voor een veilige en duidelijke staking van 24 uur. Het is ook goed om te bedenken dat in andere landen er op luchthavens ook regelmatig 24 uur gestaakt word én in andere sectoren ook. KLM is wat dat betreft geen uitzondering.
Een staking heeft altijd impact op de dienstverlening. Daarom kiezen we voor een redelijke aanzegtermijn en een duidelijke actie: zo kan er zo snel als mogelijk perspectief en duidelijkheid geboden worden aan deze passagiers. Wij zien veel steun van reizigers omdat zij dezelfde zorg hebben als de KLM medewerkers: de kwaliteit van de dienstverlening is namelijk direct afhankelijk van de kwaliteit van de arbeidsvoorwaarden en omstandigheden van het grondpersoneel! Met een goede cao is er goede dienstverlening.
De werkgever zal misschien zeggen dat je verplicht bent te laten weten of je staakt: dat is onzin. In Europees Sociaal Handvest en jurisprudentie is duidelijk dat je niet hoeft te laten weten of je staakt of niet. De directie roept leidinggevende al op om niet te staken en zal jou binnenkort ook vragen of je van plan bent te gaan staken. Dat doen ze met maar één reden: ze willen zoveel mogelijk door laten vliegen en de impact van de staking zoveel mogelijk beperken (daarmee nemen ze overigens ook een groot veiligheidsrisico: stel dat ze het verkeerd inschatten en ze toch veel passagiers naar Schiphol komen). Of je nu van plan bent te werken of te staken: laat dit niet weten aan je werkgever. Zo verminderen we het veiligheidsrisico én zorgen we ervoor dat de KLM directie onder druk van deze staking snel weer aan tafel komt.
Er bestaan vaak nog veel vragen over de stakingen. Hieronder vind je overzicht van de meestgestelde vragen en antwoorden.
Ja, iedereen heeft het recht om te staken. Dit recht is vastgelegd in het Sociaal Europees Handvest. Elke werknemer heeft het recht om te staken. Maar er zijn wel bepaalde juridische spelregels waar je je aan moet houden. Staken gebeurt onder de vlag van de vakbonden. De vakbonden berichten de werkgever waar gestaakt gaat worden minstens 24 uur van tevoren. Dit bericht wordt de aanzegging genoemd. Werkgevers moeten de tijd krijgen om zich voor te bereiden op de staking die in hun bedrijf plaatsvindt.
Vooraf ontvang je van de FNV een instructieflyer met alle stappen die je moet volgen. Er is altijd een FNV-contactpersoon beschikbaar voor vragen en ondersteuning.
Ja, iedereen die de instructies van de FNV volgt, is juridisch beschermd. Alleen leden kunnen zelfs juridische hulp van de FNV krijgen.
Nee, je mag geen nadelige maatregelen ondervinden zolang je de instructies opvolgt. Onterechte dreigementen kun je doorverwijzen naar de FNV.
Bij (non-)verbale intimidatie, zoals het bijhouden van lijstjes of filmen, stop je dit direct, maak je bewijsfoto's en stuur je die door naar de FNV-contactpersoon.
Tijdens de actie handel je altijd met respect in woord en gebaar, tegenover collega's (ook degenen die niet meedoen), je leidinggevende en passagiers.
Alleen leden mogen stemmen over het eindbod en beslissen of een cao wordt geaccepteerd of afgewezen.
Jouw werkgever mag je loon inhouden als je gaat staken. Als je lid bent van de FNV, krijg je een stakingsuitkering voor de uren die je niet gewerkt hebt. Daarvoor moet je je wel op de stakingslocatie laten registreren. De FNV kent geen wachttijd voor de stakingsuitkering. Vanaf het moment dat je lid wordt, krijg jij ook een stakingsuitkering. Kijk hier voor meer informatie en de hoogte van de stakingsuitkering.
Om een stakingsuitkering aan te vragen, moet je je op de actielocatie registreren als staker. Neem je persoonlijke stakingspas mee naar de stakingslocatie. Deze pas krijg je via de mail een paar dagen voor de staking, mits je e-mailadres goed in ons systeem staat. Hij bevat een persoonlijke QR-code die je op de actielocatie laat scannen. Kijk hier voor meer informatie over de stakingsuitkering en stakingspas.
Om je als staker te registreren, moet je je melden op de actielocatie. Neem je persoonlijke stakingspas mee naar de stakingslocatie. Deze pas krijg je via de mail een paar dagen voor de staking, mits je e-mailadres goed in ons systeem staat. Hij bevat een persoonlijke FNV stakings-QR-code die je op de actielocatie laat scannen.
Wanneer je staakt, is het belangrijk dat jouw gegevens in ons systeem kloppen. Ga naar jouw FNV-account om te controleren of jouw gegevens zoals e-mailadres, telefoonnummer, werkgever en rekeningnummer kloppen. Heb je nog geen account, maak deze dan alsnog aan.
Ja, je mag ook als lid van een andere vakbond meestaken. Neem contact op met jouw vakbond om te controleren of je een stakingsuitkering ontvangt. Uiteraard kun je ook tijdens de staking op locatie overstappen en lid worden van de FNV en een stakingsuitkering ontvangen.
Je mag ook als je geen vakbondslid bent meedoen aan de staking. Dat recht is namelijk niet afhankelijk van vakbondslidmaatschap. Maar je hebt dan geen recht op een stakingsuitkering en je mag niet stemmen op het eindbod. Word je nu lid van de FNV of word je lid tijdens de staking, dan heb je wel recht op de stakingsuitkering. Als je besluit je lidmaatschap binnen het eerste jaar te beëindigen, moet de stakingsuitkering worden terugbetaald. Word nu lid!
Je mag zeker meedoen. Als je loon krijgt voor je stage, dan kun je ook een stakingsuitkering aanvragen.
Uitzendkrachten mogen staken bij het bedrijf waar ze werken, het inleenbedrijf, ook bij stakingen die door de FNV worden georganiseerd. Als stakende uitzendkracht heb je recht op een stakingsuitkering, als je lid van de vakbond bent.
Nee, je hoeft je werkgever niet van tevoren te vertellen dat je meedoet. Je meldt je deelname op het moment zelf.
Ja, want je kunt je alleen op de stakingslocatie registreren als staker en in aanmerking komen voor een stakingsuitkering. Die krijg je als vakbondslid voor de uren die je niet gewerkt hebt.
Nee, werkgevers mogen vanwege het ‘onderkruipersverbod’ het werk van stakers niet laten doen door uitzendkrachten. Uitzendkrachten die al ingeroosterd zijn, mogen wel hun eigen werk doen. Als dit toch gebeurt, informeer dan de FNV-bestuurder. Deze vraagt eventueel de Nederlandse Arbeidsinspectie om hulp.
Je kunt dat doen op drie manieren:
Als dank ontvang jij een tientje.
Teruggave van een deel van je vakbondscontributie gebeurt altijd aan het einde van het jaar. Daarvoor moet je een jaaropgave van de vakbondscontributie inleveren bij je werkgever. Bij de meeste werkgevers moet dat vóór half november, maar soms kan het ook later zijn. Informeer dus altijd even bij jouw bedrijf.
De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.
Statistische cookies
:Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.
Marketing cookies
:Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.