Van personeelszaak naar personeelszorg

Persoonlijk, vertrouwelijk, onafhankelijk, bereikbaar

Werknemers binnen de Rijksoverheid missen persoonlijke begeleiding vanuit de organisatie op het gebied van opleiding, persoonlijke ontwikkeling, cao-verwante zaken en in de werk-privé balans. FNV Overheid wil een vorm van Personeelszorg waarbij je bij iemand terecht kunt voor al je vragen en die een leidinggevende aan de afspraken kan houden. Hiermee willen wij bereiken dat jij je kunt blijven ontwikkelen en met plezier kan werken.

Personeelszorg

Alle afspraken op personeelsgebied moeten gemaakt worden met de direct leidinggevende. Alle nodige informatie staat op P-direkt en/of Rijksportaal. Maar voor de precieze toepassing op jouw situatie of om gewoon eens te oriƫnteren, kan de leidinggevende terecht bij de HR-adviseur. Terwijl zo iemand voor jou als medewerker ontbreekt. Daarom pleiten wij voor een vorm van Personeelszorg. Iemand die naast de HR-adviseur opereert, die een vraagbaak is, antwoorden kan geven aan de medewerkers en die een leidinggevende aan de afspraken kan houden. Meer dan een mobiliteitsadviseur, een loopbaan- of opleidingsadviseur en de medewerkers bij P-direkt.

Voordelen voor werknemer en werkgever

• Toename van de tevredenheid en assertiviteit van medewerkers.
  • Positieve impuls aan de inhoud van gesprekken tussen medewerker en leidinggevende.
  • Naleving van de cao (rechten en plichten voor werknemers en werkgevers).
  • Beperking klachtenprocedures, escalaties en ziekteverzuim.
  • Medewerkers met kennis en goede voorbereiding, bespaart tijd van leidinggevenden en collega’s van HRM.

Rol van de or

Personeelszorg is bij uitstek een onderwerp om in de ondernemingsraad (or) te bespreken. De or kent de organisatie en krijgt vaak signalen van medewerkers. Or-leden van verschillende Rijksdiensten missen in veel situaties persoonlijke begeleiding van medewerkers. Tijdens een workshop in 2018 analyseerden ze wat P-zorg kan betekenen en wat de or kan doen om dit thema op de agenda te krijgen. Dit leidde tot het volgende stappenplan (pdf) wat aan alle or-leden binnen de Rijksoverheid ter beschikking is of wordt gesteld. Onderdeel hiervan is ook een voorbeeld van een initiatiefvoorstel (pdf) wat de or kan doen binnen de organisatie.

Quickscan HR-dienstverlening

De eerste stap uit het stappenplan bestaat uit een quickscan om een beeld te vormen over hoe de HR-dienstverlening er binnen jouw organisatie voorstaat. De sneltest bevat een aantal onderwerpen waar een medewerker vragen over kan hebben. Bij de vragen kun je invullen of de medewerker zijn of haar vraag online kan stellen, erover kan bellen of chatten en/of er voor bij een adviseur langs kan voor een persoonlijk gesprek. Weet je het niet? Dan zegt dat ook iets. Als jij het niet weet, weten anderen het ook niet en/of is het niet te vinden en dat is eigenlijk ook een ‘nee’.

Pilot InfoPuntPersoneel EZK een succes

FNV en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) startten begin 2017 een pilotproject over personeelszorg voor medewerkers. Het project had een looptijd van een jaar en werd mede gefinancierd door het A+O Fonds Rijk. Het doel was te onderzoeken hoe meer rechtstreeks toegankelijke en persoonlijke ondersteuning van medewerkers het beste vorm kan krijgen.

En met succes. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) hebben besloten de dienstverlening van het InfoPuntPersoneel permanent aan te bieden. Gedurende de looptijd van de pilot van 1 jaar zijn meer dan 500 vragen gesteld aan de personeelszorgadviseurs van het InfoPuntPersoneel. Veel van deze vragen gaan over mobiliteit/loopbaan en verlofvormen. Maar we willen meer: FNV Overheid wil met hulp van haar (kader)leden en leden in de or personeelszorg realiseren voor alle Rijksambtenaren. Niet alleen de mensen op de kerndepartementen, maar uitdrukkelijk ook voor de ambtenaren werkzaam in handhaving en uitvoering.

Meer informatie of meepraten?

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met een van de FNV-kaderleden binnen jouw organisatie of met personeelszorg@fnv.nl. Volg het laatste nieuws en meld je aan voor onze periodieke nieuwsbrief @Rijk, die elke 2 weken verschijnt.