Werknemers binnen de Rijksoverheid missen persoonlijke begeleiding vanuit de organisatie op het gebied van opleiding, persoonlijke ontwikkeling, cao-verwante zaken en in de werk-privé balans. FNV Overheid wil een vorm van Personeelszorg waarbij je bij iemand terecht kunt voor al je vragen en die een leidinggevende aan de afspraken kan houden. Hiermee willen wij bereiken dat jij je kunt blijven ontwikkelen en met plezier kan werken.
Alle afspraken op personeelsgebied moeten gemaakt worden met de direct leidinggevende. Alle nodige informatie staat op P-direkt en/of Rijksportaal. Maar voor de precieze toepassing op jouw situatie of om gewoon eens te oriënteren, kan de leidinggevende terecht bij de HR-adviseur. Terwijl zo iemand voor jou als medewerker ontbreekt. Daarom pleiten wij voor een vorm van Personeelszorg. Iemand die naast de HR-adviseur opereert, die een vraagbaak is, antwoorden kan geven aan de medewerkers en die een leidinggevende aan de afspraken kan houden. Meer dan een mobiliteitsadviseur, een loopbaan- of opleidingsadviseur en de medewerkers bij P-direkt.
Personeelszorg is bij uitstek een onderwerp om in de ondernemingsraad (or) te bespreken. De or kent de organisatie en krijgt vaak signalen van medewerkers. Or-leden van verschillende Rijksdiensten missen in veel situaties persoonlijke begeleiding van medewerkers. Een aantal or-leden heeft meegewerkt aan het volgende stappenplan (pdf). Onderdeel hiervan is ook een voorbeeld van een initiatiefvoorstel (pdf) wat de or kan doen binnen de organisatie. In het onderhandelaarsakkoord cao Rijk 2018 is afgesproken af dat bij organisaties waar (nog) geen sprake is van laagdrempelig en onafhankelijk HR-advies, dit aan de orde kan worden gesteld door medezeggenschap of vakbonden.
De eerste stap uit het stappenplan bestaat uit een quickscan om een beeld te vormen over hoe de HR-dienstverlening er binnen jouw organisatie voorstaat. De sneltest bevat een aantal onderwerpen waar een medewerker vragen over kan hebben. Bij de vragen kun je invullen of de medewerker zijn of haar vraag online kan stellen, erover kan bellen of chatten en/of er voor bij een adviseur langs kan voor een persoonlijk gesprek. Weet je het niet? Dan zegt dat ook iets. Als jij het niet weet, weten anderen het ook niet en/of is het niet te vinden en dat is eigenlijk ook een ‘nee’.
FNV en het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) startten begin 2017 een pilotproject over personeelszorg voor medewerkers. Het project had een looptijd van een jaar en werd mede gefinancierd door het A+O Fonds Rijk. Het doel was te onderzoeken hoe meer rechtstreeks toegankelijke en persoonlijke ondersteuning van medewerkers het beste vorm kan krijgen.
En met succes. Het ministerie van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) hebben besloten de dienstverlening van het InfoPuntPersoneel permanent aan te bieden. Gedurende de looptijd van de pilot van 1 jaar zijn meer dan 500 vragen gesteld aan de personeelszorgadviseurs van het InfoPuntPersoneel. Veel van deze vragen gaan over mobiliteit/loopbaan en verlofvormen. Maar we willen meer: FNV Overheid wil met hulp van haar (kader)leden en leden in de or personeelszorg realiseren voor alle Rijksambtenaren. Niet alleen de mensen op de kerndepartementen, maar uitdrukkelijk ook voor de ambtenaren werkzaam in handhaving en uitvoering.
Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact op met een van de FNV-kaderleden of de FNV-bestuurder binnen jouw organisatie. Volg het laatste nieuws en meld je aan voor onze periodieke nieuwsbrief @Rijk.