Generatiepact in de metaalsector

Het generatiepact is een van de belangrijkste onderwerpen in de sector metaal. In de cao's Metalektro, Metaal & Techniek en Tata Steel is al een generatiepact afgesproken. Wat bedoelen we met het generatiepact en wat betekent het in de praktijk?

Wat is het generatiepact?

Het generatiepact is de naam voor maatregelen die er voor zorgen dat tegelijkertijd:

• Oudere werknemers langer gezond en prettig kunnen doorwerken.
  • Meer jongeren een vaste baan krijgen.

We noemen het een 'pact' omdat zowel ouderen als jongeren ervan profiteren. De verschillende generaties sluiten als het ware een verbond, een pact dus.

Waarom wil de FNV het generatiepact?

We moeten steeds langer doorwerken tot ons pensioen. Vooral voor mensen met een zwaar beroep (lichamelijk en/of geestelijk) is dit zwaar. Het aantal oudere werknemers neemt toe.

Tegelijkertijd is de jeugdwerkloosheid nog steeds hoog. En áls jongeren werk vinden, is het vaak in een flexbaan: tijdelijk of als uitzendkracht. Met het generatiepact lossen we voor beide partijen een probleem op.

Hoe los je de problemen op met het generatiepact?

Ben je een oudere werknemer? Dan ga je korter werken. Zo herstel je beter van de inspanning en is het werk minder zwaar. Doen meerdere ouderen dit, dan komt er een vaste plek vrij voor een jongere werknemer. Dan heb je bijvoorbeeld een 'triobaan'. Twee oudere werknemers leveren tijd in, en de jongere krijgt die uren erbij.

Wat is het voordeel voor werknemers?

Dat is duidelijk: als oudere werknemer krijg je meer rust en vrije tijd. Dat is goed voor je gezondheid en zo werk je langer met plezier door, kun je geleidelijk afbouwen én je kennis doorgeven.

Ben je jongere? is het voordeel ook duidelijk: je krijgt een vaste baan en leert het vak.

Waarom zou mijn werkgever dit willen?

Werkgevers krijgen steeds meer te maken met oudere werknemers. Dat levert soms problemen op, bijvoorbeeld bij het werken in ploegendienst of nachtdienst. Als het werk te zwaar wordt, zullen meer werknemers ziek worden en langer uitvallen. Ook gaat er kennis verloren als er veel oudere werknemers met pensioen gaan. En jongeren krijgen geen kans om het vak op een fatsoenlijke manier te leren. Met het generatiepact los je dit soort problemen op.

Heeft FNV Metaal al ergens een generatiepact?

Ja, we hebben in de cao's Metalektro, Metaal & Techniek en Tata Steel afspraken gemaakt voor een generatiepact.

Is het generatiepact verplicht?

Nee, het generatiepact is niet verplicht. Niet voor jou als werknemer en ook niet voor je werkgever. Je werkgever kan jou dus niet verplichten om minder te gaan werken. Andersom kan je werkgever kan een verzoek van jou om toepassing van het generatiepact ook weigeren. In dat geval kun je wel gebruik maken van andere mogelijkheden om minder te gaan werken, bijvoorbeeld de vierdaagse werkweek.

Zitten er ook nadelen aan?

Ja, want je kunt er financieel op achteruit gaan als je meedoet. Als je minder uren werkt, krijg je namelijk minder loon. Dit heeft ook effect op sociale zekerheid, bijvoorbeeld op WW en WIA. Maar omdat je daardoor langer kunt doorwerken, bouw je wel langer pensioen op. Dat is gunstig als je met pensioen gaat. Het pakt voor iedereen verschillend uit, dus het is belangrijk om uit te laten rekenen hoe de regeling in jouw persoonlijke situatie uitpakt.

Gevolgen voor vrije dagen

Als je gebruik maakt van het generatiepact voor Metaal & Techniek heeft dit ook gevolgen voor vakantie-, adv- en seniorendagen. Allereerst lever je al je seniorendagen in (welke variant je ook kiest), in ruil voor de loonaanvulling door je werkgever. Twaalf seniorendagen zijn ongeveer 5% waard (een dag is 0,4%), dus een loonaanvulling van 10% is twee keer zoveel waard. Omdat je bij het generatiepact in deeltijd werkt, wordt het aantal vakantie- en adv-dagen naar rato verminderd.