De nieuwe bonzen

Een podcast van FNV Winkelstraat

In de podcast De Nieuwe Bonzen praten bestuurders Linda en Onur je bij over FNV-nieuws uit de Winkelstraat

nieuwe bonzen

Aflevering 5:Personeelstekort of waarderingstekort?

Sta jij ook met te weinig collega’s in de winkel? Wat merken winkelmedewerkers van het personeelstekort – en wat kunnen we er aan doen? Winkelmedewerkers aan het woord! ‘De gehaktballetjes bij Ikea zijn er volop, maar de mensen die ze aan de klanten geven, die zijn er steeds minder.

Aflevering 4: 5 redenen om niet lid te worden van de vakbond
In de winkelstraat is maar 5% van de medewerkers lid van een vakbond. Dat is heel weinig! In straatinterviews vertellen mensen waarom zij niet lid zijn. De reacties lopen uiteen van: Het minimumloon gaat vanzelf omhoog, de polder regelt toch alles, hesjes zijn uit de mode. Vakbondsvrouw Linda Vermeulen gaat samen met Piet Rietman, econoom van de ABN-AMRO-bank in op de reacties. Gaan de lonen nou echt vanzelf omhoog?

Aflevering 3: De AVR, trap er niet in!
Dit keer nemen we de arbeidsvoorwaardenregeling (AVR) kritisch onder de loep, en laten we zien waarom deze regeling voor werknemers meestal niet al te gunstig uitpakt.

Aflevering 2: Heb je weleens gehoord van de primarkpremie? Dit is een bizarre subsidie die grote winkelketens krijgen - hoe lager jouw loon, hoe meer overheidsgeld de winkel-ceo's krijgen. Raar maar waar!

De eerste aflevering van De Nieuwe Bonzen gaat over een onderwerp dat momenteel een hot topic is in de winkelstraat: min-uren en het zogenaamde coronacorvee. Medewerkers van Wibra hebben daar bijvoorbeeld mee te maken. Zij worden structureel te weinig ingepland, ook al is er in de winkel genoeg werk door click & collect en het winkelen op afspraak.