Fit over de finish

Een leven lang vitaal aan het werk

Wij vinden dat alle werknemers in de sector Industrie en Agrarisch vanaf de start van hun werkend leven tot aan hun pensioenleeftijd vitaal en met plezier moeten kunnen werken. Naast de collectieve afspraken, die we hierover met werkgevers willen afspreken, zijn er ook zaken waar je als werknemer invloed op kunt uitoefenen. Om je daarin op weg te helpen en wegwijs te maken, vind je hieronder een overzicht met informatie en handige adressen.

Veilig en gezond op het werk

Hoe veilig en gezond is jouw werk(plek)?

Veel wettelijk verplichte risico-inventarisaties sluiten niet aan bij de beleving van de werknemers op de werkvloer. Als werknemer heb je ook invloed als het gaat om veilig en gezond werken. Jij kunt zelf actief worden door samen met collega’s de risico's van jouw werk in kaart te brengen. Die input kun je dan weer gebruiken voor mogelijke oplossingen. Betrek je collega’s bij deze input. Vraag ze waar ze zich druk over maken, waar ze last van hebben en welke klachten ze hebben. Op www.rie.nl vind je voorbeelden van checklists, die je hiervoor kunt gebruiken.

Op www.zelfinspectie.nl kunt je zelf checken of je werkgever je veilig en gezond werk biedt. Op www.arbocatalogi.net staan veel arbocatalogi van sectoren met daarin veel ideeën voor oplossingen.

De FNV biedt verschillende tools om risico’s te meten:

De FNV Werkdrukbox helpt je om samen met je collega’s acties te ondernemen tegen een te hoge werkdruk. De box heeft zowel papieren als digitale documentatie en campagnemateriaal om werkdruk bij jouw bedrijf onder de aandacht te brengen.

Blijf met de gratis app van FNV tijdens (en na) je zwangerschap op de hoogte van onderwerpen rondom werk en zwangerschap.

Download de app

Verantwoord werken in avond- of nachtdienst

Werk jij avond- of nachtdiensten? Wij hebben een aantal hulpmiddelen om jou te helpen gezond en verantwoord te werken.

In het boekje ’Wat doet een nachtwerker in zijn broodtrommel’ vind je tips voor gezonde voeding tijdens de nachtdienst.

Bestel het boekje via e-mail

Regelmatig in de nacht werken heeft gevolgen voor je gezondheid, welzijn en veiligheid. Wil je meer weten en tips om risico’s van werken in de nacht te beperken?

Lees de tips en download de brochures