Duwen en trekken

Voorkom klachten

Duwen en trekken is het handmatig in beweging brengen en verplaatsen van een object. Duwen en trekken vervangt steeds vaker het tillen van lasten. Met deze tips kun je gezondheidsklachten voorkomen.

Stilstaand of met je hele lijf

Je kunt op 2 manier duwen en trekken:

1. Duwen en trekken waarbij het lichaam stil blijft, zoals in een staande of zittende werkhouding een hendel bedienen.
  2. Duwen en trekken waarbij het hele lichaam in beweging komt, zoals bij het duwen en trekken van een kar.

Welke klachten kun je krijgen?

Door het (verkeerd) uitvoeren van duw- en trektaken in het werk kun je last krijgen aan je rug, schouders en armen. Spieren, pezen of gewrichten in de armen, schouders en rug kunnen overbelast raken.

Heb jij last van duwen en trekken?

Wil je weten of jij door duwen en trekken gezondheidsproblemen kan krijgen? Doe dan de sneltest lichamelijke belasting van TNO. Bespreek de uitkomsten met je collega's. Vraag of zij de test ook willen invullen. Als duwen en trekken bij jou op de afdeling een knelpunt is, ga dan na met welke maatregelen je de risico’s kunt verminderen. Bespreek dit met jullie leidinggevende.

Score rood?

Doe dan een vervolgonderzoek van TNO. Dit onderzoek heet DUTCH (Duw en Trek Check). Je voert een aantal factoren in en de tool berekent wat het gemiddelde en maximale gewicht mag zijn. Bij een oranje of rode score krijg je adviezen over maatregelen die je belasting kunnen verlagen.

Gezonde tips voor duwen en trekken

• Breng de last rustig op gang. Het op gang brengen en afremmen kost de meeste kracht (piekbelasting).
  • Duw of trek met 2 handen in plaats van met 1 hand. (Ga niet 1 container trekken en de ander duwen, maar loop 2 keer).
  • Duwen is beter dan trekken.
  • Wissel je werkzaamheden voldoende af.
  • Draag stevige schoenen met stroeve zolen.
  • Gebruik goede handschoenen, waarmee je grip hebt en die isoleren tegen koude onderdelen.
  • Zorg voor voldoende rust en pauzes.

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en sta sterker in je (werk)schoenen

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector
  • Altijd hulp bij een toekomstig arbeidsconflict