Arbeidsvoorwaarden in de platformeconomie

Regels voor werken via digitaal platform

Het idee is helemaal niet verkeerd. Je bent klusser, schoonmaker, hondenoppasser, taxichauffeur, ja zelfs jurist. En je biedt je werk aan via een app of website. Op zo’n digitaal platform kan iedereen je makkelijk vinden en een afspraak maken. Duizenden werkenden doen het al zo.

Uber, Helpling, Werkspot

Je kent de namen wel: Uber, Helpling, Werkspot. Jij zet je bij hen in de digitale etalage, iemand vindt jou en huurt je in: het is zo gepiept. Jij hebt zelf een belegde boterham en het platform verdient er ook nog aan. Soms direct voor elk uur dat ze voor je bemiddelen, soms alleen aan de bemiddeling zelf. Alleen maar blije gezichten toch?

Snel verdienen ten koste van jou

Nou, niet helemaal. Want wij zien dat veel platforms in Nederland niet zulke beste werkgevers zijn. Zij ontlopen hun verplichtingen naar jou toe en laten je zo goedkoop mogelijk voor zich werken. Dat is snel verdienen ten koste van jou als werkende.

Jij hebt recht op een contract

Wij vinden dat je gewoon een contract moet krijgen als je werkt voor zo’n platform. Want daar heb je recht op. Ook willen wij een hoger prijskaartje voor werkgevers aan flexibel werk.