FNV Riders Union: Riders verdienen beter!

Stop de schijnzelfstandigheid en uitbuiting in de maaltijdbezorging

Steeds meer mensen bestellen online een maaltijd. Dit kan omdat jij door weer en wind door de stad fietst. Er zijn steeds meer platformbedrijven die maaltijden bezorgen. Denk aan Uber Eats, Thuisbezorgd en Deliveroo. Daardoor is de concurrentie groot en wordt jouw positie als maaltijdbezorger steeds zwakker. Dat moet anders!

FNV Riders Union: Riders verdienen beter!

Black box

De app waar jij je opdrachten van krijgt, is een grote black box. Je wordt door de app verleid om steeds door te blijven werken. Je hebt geen enkele inspraak. Het is een ongelijke strijd van één rider tegen een groot platformbedrijf. Of je nu als student maaltijden bezorgt, of je gezin ervan moet onderhouden. Alle maaltijdbezorgers hebben recht op eerlijke afspraken.

Meer onzekerheid

De onzekerheid over werk en inkomen van maaltijdbezorgers is alleen nog maar toegenomen. Dat blijkt uit ons onderzoek. Belangrijkste oorzaak is dat platformbedrijven zonder overleg nieuwe regels opleggen. Het is schandalig hoe platformbedrijven, zoals Thuisbezorgd, Deliveroo en Uber Eats, over de rug van maaltijdbezorgers een concurrentiestrijd voeren. Het is ook onbegrijpelijk dat de politiek niet ingrijpt.

Lees ons onderzoek 'Bezorgd om Maaltijdbezorgers'

In actie

Samen met een aantal Deliveroo riders zijn we in actie gekomen. Met succes. De rechter heeft bepaald dat jij recht hebt op een arbeidsovereenkomst én het loon (en de toeslagen) van de cao Beroepsgoederenvervoer. Lees meer over deze strijd (en hoe je mee kunt doen) op www.ridersunion.nl

Vragen of opmerkingen?

Heb je een vraag of opmerking over werken bij een maaltijdbezorgplatform? Stuur je contactgegevens naar ridersunion@fnv.nl of stuur een DM op Facebook.

FNV Riders Union is onderdeel van de vakbond FNV en komt op voor de rechten van werkers via een platform in de maaltijdbezorging. De Riders Union FNV is ontstaan op initiatief van de riders van Deliveroo. Onze acties kun je volgen op www.ridersunion.nl