Stop oneerlijke concurrentie en schijnzelfstandigheid door Taxi-apps

Taxichauffeur (straattaxi) is een mooi beroep. Werken wanneer je wilt en met allerlei mensen. Ook de meeste klanten zijn positief. Taxi-apps als Uber maken het mogelijk dat de klant gemakkelijk en goedkoop van A naar B wordt gebracht.

Stop oneerlijke concurrentie en schijnzelfstandigheid door Taxi-apps!

Maar het gemak kent een keerzijde. Door Uber is een overschot aan taxichauffeurs ontstaan. Hierdoor zijn de inkomsten en het aantal ritten per chauffeur gedaald. Taxichauffeurs moeten steeds meer werken om rond te komen en hun investeringen terug te verdienen. Steeds langere dagen leiden tot steeds meer ongelukken. Via de chauffeursapp stuurt Uber de chauffeurs aan alsof het een werkgever is, maar dan zonder de rechten die een normale werknemer wel heeft (cao-loon, ontslagbescherming, medezeggenschap, WW, etc.)

Intussen profiteert Uber volop van de verdeeldheid tussen de verschillende taxichauffeurs (TTO versus Uber en Uber chauffeurs onderling). Zolang deze verdeeldheid bestaat, is Uber de lachende derde. Daarom is het cruciaal dat alle taxichauffeurs hun handen ineen slaan. Los van leeftijd, afkomst of waar je het meeste voor werkt (Uber of TTO), wil iedereen uiteindelijk hetzelfde; meer zekerheid en hogere inkomsten.

Als we samen één vuist maken, kunnen wij partijen als Uber, maar ook de overheid, dwingen tot betere afspraken en regels. Wij zijn hier inmiddels volop mee bezig en jullie input / steun is van harte welkom. Doe met ons mee en neem contact op via platformwerk@fnv.nl