Succes voor platformwerkers bij Temper

Temper bemiddelt tussen bedrijven die (tijdelijk) personeel zoeken en jou. Eerst met bedrijven in de horeca, maar inmiddels ook met bedrijven in de retail en logistiek. Temper noemt je geen uitzendkracht maar Freeflexer. Temper maakt gebruik van een constructie waarbij ze je als ‘zelfstandige ondernemer’ laten werken bij opdrachtgevers.

Temper is een uitzendbureau

Zag je op Instagram een influencer zeggen dat Temper zichzelf opnieuw geen uitzendbureau noemt? Weet je nu niet meer wat waar is en wat niet? Zie hieronder waarom Temper allang een uitzendbureau IS :-)

'Freeflexer'

Door deze constructie zijn zowel Temper als de opdrachtgevers goedkoper uit dan bij het werken via een uitzendbureau. Temper en de opdrachtgever hoeven door deze constructie geen sociale premies en belastingen te betalen, dat moet jij als Freeflexer zelf regelen.

Uitzendkracht

In de praktijk werk je gewoon als een uitzendkracht. Dat is tijdens de coronacrisis en de lockdown van de horeca nog eens extra duidelijk geworden. Als Freeflexer viel je buiten alle corona-noodmaatregelen van de regering. Je bent geen werknemer, omdat er geen premies voor werknemersverzekeringen zijn betaald. Maar je bleek ook geen zelfstandige te zijn, omdat je niet aan de basisvoorwaarden voor een ‘echte’ zelfstandige voldoet.

Valse concurrentie

De FNV vindt dat Temper vals concurreert met uitzendbureaus. Veel van wat Temper doet, doen uitzendbureaus ook. Er zijn regels voor uitzendwerk. En daar trekt Temper zich niets van aan. Daardoor komen er ondernemersrisico’s bij de Freeflexer te liggen, waardoor jij uiteindelijk slechter af bent.

Naar de rechter

Dat hebben we ook aan Temper laten weten, maar Temper wil hun werkwijze niet veranderen. Daarom is de FNV naar de rechter gestapt. Om dezelfde spelregels als voor uitzendbedrijven ook bij Temper toe te passen.

Temper is een uitzendbureau

Door een onderzoek van de Arbeidsinspectie, dat in de pers terecht is gekomen, bleek dat de inspectie in het kader van een WAADI onderzoek concludeert dat Temper werkt als een uitzendbedrijf en de medewerkers voor Temper als uitzendkrachten.

Deel je ervaringen en blijf op de hoogte

Stuur je contactgegevens naar platformwerk@fnv.nl als jij:

• Je ervaringen als Freeflexer bij Temper met ons wilt delen
  • Meer wilt weten over wat je als Freeflexer tekort komt

Werken bij Temper

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.