WIA-uitkering hoogte

Zo zit het

Langdurig ziek? Dan kom je misschien in aanmerking voor een WIA-uitkering. Natuurlijk ben je benieuwd naar de hoogte van je WIA-uitkering. Hoe weet je waar je recht je op hebt? We zetten de belangrijkste zaken voor je op een rij.

Download de brochure

WIA-uitkering hoogte 2024

Ben je al bijna twee jaar meer dan 35% ziek en kun je daardoor niet, minder werken of bijvoorbeeld tegen een lager loon werken? Mogelijk kom je in aanmerking voor een WIA-uitkering. De WIA kent twee varianten:

• De WGA-uitkering: je kunt nu of in de toekomst nog wel of gedeeltelijk werken.
  • De IVA-uitkering: je kunt niet meer werken en het is de verwachting dat dit ook in de toekomst zo zal zijn.

Het UWV bepaalt aan de hand van een medische keuring en een arbeidsdeskundig onderzoek of je in aanmerking komt voor een WIA-uitkering en zo ja, of dit een WGA- of IVA-uitkering is. De gemiddelde hoogte van je sv-loon in het jaar voorafgaand aan je ziekmelding bepaalt de hoogte van je uitkering.

Hoogte IVA-uitkering 2024

Als je niet meer kunt werken en dat waarschijnlijk in de toekomst ook niet meer kunt, krijg je een IVA-uitkering. Dit is zeer globaal ongeveer 75% van je laatstverdiende bruto loon. Netto valt het lager uit omdat je geen recht meer hebt op de arbeidskorting. Ga je werken naast deze uitkering? Van het loon dat je maandelijks verdient, wordt dan 70% in mindering gebracht op de uitkering. Als je langdurig meer verdient dan 20% van je maatmanloon (het loon dat je verdiende in de functie van waaruit je ziek werd), dan kan dit consequenties hebben voor je IVA-uitkering. Neem daarom tijdig contact met ons op!

WGA-uitkering hoogte 2024

Als je een WGA-uitkering krijgt toegekend, dan ontvang je eerst de loongerelateerde uitkering. Als deze is afgelopen, kan het zijn dat je in aanmerking komt voor een loonaanvullingsuitkering of een vervolguitkering. Dit is afhankelijk van eventuele inkomsten en de hoogte daarvan. Meer hierover lees je in onze brochure Zo werkt de WIA:

Download de brochure

Naast de WGA-uitkering heb je ook recht op:

• Vakantiegeld in mei.
  • Tegemoetkoming arbeidsongeschikten: de vergoeding voor je extra ziektekosten. In september krijg je € 217,29 netto uitgekeerd.
  • Is het totale (gezins)inkomen onder het sociaal minimum, vraag dan toeslag bij het UWV aan.

Eerst kom je in aanmerking voor de loongerelateerde uitkering. Dan is je WIA-maandloon ongeveer 70% van het loon dat je eerder verdiende. Om precies te zijn gaat het om het sociale verzekeringsloon (sv-loon) dat je in het jaar voor je ziekmelding verdiende, gedeeld door 261 dagen. Op je loonstrook vind je het sv-loon. Naast het sv-loon telt ook vakantietoeslag, eindejaarsuitkering, dertiende maand en ploegentoeslag mee. Ook de fiscale bijtelling van een leaseauto telt mee voor het sv-loon.

Werk je niet? Dan is de loongerelateerde uitkering de eerste 2 maanden 75% van je WIA-maandloon. Vanaf de derde maand is je loongerelateerde uitkering 70% van je WIA-maandloon. Je ontvangt de loongerelateerde uitkering minimaal 3 maanden en maximaal 24 maanden.

De vervolguitkering krijg je nadat je loongerelateerde uitkering is afgelopen en je niet of niet minimaal 50% van de restverdiencapaciteit verdient. De hoogte is afhankelijk van het percentage arbeidsongeschiktheid, dat de arbeidsdeskundige bepaalt. Verdiende je minder dan het minimumloon, dan berekent het UWV de uitkering met dat  loon. Lees hier meer over de vervolguitkering onder de WGA.

Geef snel veranderingen door

Het UWV bekijkt elke maand of je recht hebt op een loonaanvullingsuitkering of een vervolguitkering. Geef wijzigingen in je inkomsten daarom zo snel mogelijk door aan het UWV.

In de brief van het UWV staat wanneer het UWV moet beslissen of je al dan niet in aanmerking komt voor een uitkering. Haalt het UWV deze datum niet, dan neemt het UWV contact met je op met de vraag of je een voorschot wil. Het voorschot is een schatting van de uiteindelijke uitkering. Andere inkomsten trekt het UWV van het voorschot af.

Werken met een WIA-uitkering

Werk je naast je uitkering? Check de impact op jouw inkomen met de rekenhulp

Onze brochure

De WIA en het WIA-traject zijn ingewikkeld. Daarom vertellen we je in deze brochure meer over deze uitkering en wat je te wachten staat nadat je een WIA-aanvraag doet. Ook lees je meer over de hoogte en duur van deze uitkering. In de brochure vind je:

• Uitleg over de WIA en de WIA-aanvraag
  • Welke fases je doorloopt na je WIA-aanvraag
  • Wat de hoogte is van je WIA-uitkering
  • Handige schema’s, zodat jij ook in een oogopslag kunt zien wat je te wachten staat

WIA-uitkering aanvragen

In deze video leggen we je uit hoe een WIA-uitkering werkt.

Bekijk de video

In deze video leggen we je uit hoe een WIA-uitkering werkt.

Bekijk de video

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij staan voor je klaar!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

• Invloed op je arbeidsvoorwaarden