Individueel Keuzebudget (IKB) 2024

Bij een flink aantal bedrijven is het Individueel Keuzebudget (IKB) een arbeidsvoorwaarde. Wat is het IKB precies, wat zijn de voor- en nadelen en waar moet je op letten qua belastingen? We zetten de belangrijkste feiten voor je op een rij. Wil jij hulp met je belastingaangifte? Download dan onze brochure 'Zo werkt Belastingservice FNV'.

Zo werkt de belastingservice

Wat is IKB?

Als je ergens in loondienst komt, heb je recht op secundaire arbeidsvoorwaarden zoals een dertiende maand of vakantiedagen. Je werkgever kan hier vaststaande arbeidsvoorwaarden van maken. Het Individueel Keuzebudget (IKB) is een arbeidsvoorwaardenpakket dat je juist flexibel kunt inzetten. Met het IKB kun je jouw secundaire arbeidsvoorwaarden voor een deel zelf bepalen. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor extra vakantiedagen, een fiets via het fietsplan of een opleiding. Je IKB-budget is 16,37% van je salaris.

Voor- en nadelen IKB

Voordelen IKB

Het IKB heeft als grote voordeel dat je zelf jouw arbeidsvoorwaarden kunt afstemmen op je behoeften en privéleven. Heb je vanwege schoolgaande kinderen meer vakantiedagen nodig? Wil je zelf gewoon wat vaker op vakantie? Of laat je juist liever je IKB uitbetalen voor extra inkomsten? Je werkgever kan je IKB per maand of per jaar uitbetalen. Wat je keuzes ook zijn, met het Individueel Keuzebudget 2024 ben je flexibeler dan met vaste secundaire arbeidsvoorwaarden.

Nadelen IKB

Het Individueel Keuzebudget kan invloed hebben op je belastbaar inkomen, bijvoorbeeld als je jouw IKB uren laat uitbetalen. Ook kan het IKB je pensioenopbouw negatief beïnvloeden. Het is dus niet altijd gemakkelijk om de juiste keuze te maken uit de arbeidsvoorwaarden in je IKB. Informeer goed bij je werkgever of HR wat de gevolgen zijn van jouw IKB en de keuzes die je kunt maken in jouw situatie. Daarnaast is het goed om te weten dat het IKB belastbaar is.

IKB belasting: hier moet je op letten

Over je Individueel Keuzebudget 2024 moet je belasting betalen. Hoeveel IKB belasting je betaalt, hangt af van de belastingschijf waarin je valt met jouw jaarinkomen. Laat je goed informeren door je werkgever, HR of een belastingadviseur. Je kunt met vragen ook terecht bij onze Belastingservice.

Omdat je Individueel Keuzebudget 2024 invloed kan hebben op je belastbaar inkomen, kan het IKB dus ook invloed hebben op toeslagen die je eventueel van de Belastingdienst ontvangt. Laat je dus goed informeren door je werkgever of een belastingadviseur, om verrassingen te voorkomen. Je kunt met vragen ook terecht bij onze Belastingservice

IKB uren

Je krijgt je IKB uren ieder jaar op 1 januari voor het hele volgende kalenderjaar. Op hoeveel uren IKB je recht hebt, hangt af van hoeveel uur je werkt. Werk je in deeltijd? Of kom je ergens midden in het kalenderjaar in dienst? Dan berekent je werkgever de IKB uren naar verhouding. IKB uren zijn geen wettelijke of bovenwettelijke vakantie-uren. Wil je jouw IKB uren laten uitbetalen? Weet dan dat je daarvan maximaal de helft kunt laten uitbetalen bij de salarisbetaling. Je kunt zelf kiezen in welke maand dit moet gebeuren. Let op: het uitbetalen van IKB uren verhoogt je belastbaar inkomen.

IKB spaarverlof

Heb je uren over uit je Individueel Keuzebudget 2024? Je kunt ze bewaren in je IKB spaarverlof. Dit gebeurt automatisch met overgebleven uren in december van ieder kalenderjaar. Je IKB spaarverlof kan niet verlopen en is niet om te zetten in geld.

Eenvoudig aangifte doen met onze belastingservice

Bij de FNV weten we als geen ander dat belastingen lastig zijn. Daarom kunnen onze leden al meer dan 50 jaar aankloppen bij Belastingservice FNV. Wil jij meer weten over onze gratis belastinghulp én hoe jij hier gebruik van kunt maken? Download dan de brochure ‘Zo werkt Belastingservice FNV’.

In deze brochure vertellen we jou:

• Wat Belastingservice FNV is.
  • Waarmee we je tijdens en buiten het invulseizoen kunnen helpen.
  • Waar we je helaas niet mee kunnen helpen.
  • Hoe en wanneer jij gebruik kunt maken van Belastingservice FNV.

Hulp van de FNV nodig?

Kom je er na het lezen van de informatie op deze pagina toch niet uit? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag!

Naar Service & Contact

Naar Service & Contact

WORD LID EN STA STERKER IN JE (WERK)SCHOENEN

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.