Floris verdiende €1.400 terug

Met de gastles Belastingcampagne

Dat belastingaangifte doen loont, ondervond mbo'er Floris. Hij kreeg namelijk €1.400 teveel betaald belastinggeld terug. Wat een weelde voor een student!

Bakje met muntgeld

Als dank wilde Floris ons mee uit eten nemen. Standaardgrap tijdens de belastingworkshop is namelijk: 'wie meer dan €250 terugkrijgt mag ons mee uit eten nemen!' De studenten reageren hier meestal een beetje lachend op. Want eigenlijk willen ze geen belastingaangifte doen. Of ze denken dat ze geen aangifte kunnen doen. Zo ook Floris.

Terugvragen loonheffingskorting bij meerdere bijbanen

Floris had langere tijd twee bijbanen. Door coronamaatregelen werden de lessen op locatie ingeruild voor online-lessen. Geen reistijd meer dus. En die vrijgekomen tijd vulde hij in met een tweede bijbaan. Omdat je maar bij één werkgever loonheffingskorting mag aanvragen (je betaalt minder loonheffing en krijgt meer loon uitbetaald), betaalde Floris bij zijn tweede werkgever het volle pond. Geld dat je terug kunt vragen, het is immers jouw geld. Maar dat moet je wel zelf doen!

Loonheffing?! Belastingvrij verdienen?! Wat...?

Na een korte uitleg begreep Floris wat hem te wachten stond: belastingaangifte doen over de afgelopen twee jaar. En dat was niet voor niets. Toen duidelijk werd dat hij maar liefst €1.400 belastinggeld terugkreeg kon hij zijn geluk niet op. Hij pakte direct de agenda op zijn mobiel erbij en vroeg aan mijn collega en mij: ‘’Wanneer gaan we uit eten?’ Hoe leuk! En hoewel we zeer vereerd waren, hebben we toch vriendelijk bedankt en hem aangeraden het bedrag lekker op zijn spaarrekening te zetten.

Doe altijd aangifte!

Conclusie: doe altijd aangifte! Jongeren denken vaak dat ze niks terugkrijgen of zelfs niet eens aangifte mógen doen. Niets is minder waar. Het Nibud rekende voor dat studenten met een bijbaan gemiddeld €180 belastinggeld terugkrijgen. En je kunt tot wel vijf jaar terugvragen. Maar ondanks de media-aandacht van de laatste jaren doet toch maar 1/3 van de mbo-studenten aangifte. Zonde toch! Op de een of andere manier heerst er een stigma op het doen van aangifte onder de jongeren. Uit pure onwetendheid ‘dat zal vast niet bij mij zo zijn…’.

Daarom helpen wij ieder jaar mbo-studenten met hun belastingaangifte. In deze veelgevraagde workshop nemen we ze stap voor stap mee door het aangifteformulier. De eerstvolgende keer kunnen ze het zelf!

*Floris is niet de echte naam van de desbetreffende student.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.