Geen salaris of salaris te laat

Stuur je werkgever een loonvordering

Je krijgt geen salaris, of veel te laat. Wat nu? Hoe zorg je ervoor dat je toch nog je salaris op je rekening krijgt? Je kunt je werkgever een loonvordering sturen. Met deze brief vraag je je werkgever om jouw loon uit te betalen.

Wanneer krijg ik mijn loon?

• Er is meestal een afspraak over een vaste periode waarover je je loon krijgt. Meestal is dat per maand, maar ook per 4 weken is mogelijk.
  • Zijn er geen afspraken? Dan moet je je loon krijgen binnen een maand na afloop van de periode waarover je loon krijgt.
  • Heb je geen vast loon? Je werkgever moet 3 werkdagen na de periode die is afgesproken (bijvoorbeeld een maand, of 4 weken) het loon vooruit betalen. Dit noem je een voorschot. Dit voorschot is een gemiddelde van de afgelopen 3 maanden. Of het is een gebruikelijk loon voor het werk dat jij doet.

Wat als ik mijn salaris te laat krijg?

Betaalt je werkgever je loon (vaak) te laat? Bel of mail je werkgever. Vertel dat je je salaris niet hebt ontvangen. Reageert je werkgever niet, stuur je werkgever dan een loonvordering. Dat doe je met een aangetekende brief. Gebruik daarvoor de voorbeeldbrief loonvordering (doc).

Wat als ik geen salaris krijg?

Betaalt je werkgever je salaris helemaal niet? Het kan zijn dat het bedrijf financiële problemen heeft. Ook bij ontslag op staande voet, wil je werkgever je loon soms niet betalen. Daar heb je wel recht op. Stuur je werkgever dan een aangetekende brief. Met deze brief vraag je je werkgever het salaris over te maken. Gebruik daarvoor de voorbeeldbrief loonvordering (doc).

Verzoek eindafrekening bij ontslag

Ben je ontslagen? Dan moet je werkgever een eindafrekening maken, waarin het salaris staat waar je nog recht op hebt. Ook het vakantiegeld, de opgebouwde eindejaarsuitkering en eventueel de openstaande vakantiedagen staan in die eindafrekening. Krijg je de eindafrekening niet? Stuur je werkgever dan een brief. Gebruik de voorbeeldbrief verzoek eindafrekening (doc).

Kom je er niet uit met je werkgever?

Neem contact met ons op bij vragen of problemen over je werk. Wij helpen je graag!

Word lid en krijg direct advies!

Als lid van de FNV krijg je juridisch advies en bijstand als er iets speelt op je werk. Zo sta je nooit alleen.
Daarnaast krijg je als lid nog veel meer voordelen:

• Persoonlijk advies over werk en loopbaan
  • Hulp bij letselschade en beroepsziekte
  • Hulp bij je belastingaangifte
  • Korting met je ledenpas bij o.a. Kras, Ben en Univé
  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Een goede cao voor jouw sector