Opinie: Werkgeverskabinet benadeelt werknemers

van kaderlid Anne van Dijk

Door Redactie 14 februari 2019

De partijen van het huidige kabinet vinden dat ondernemers de vrijheid moeten hebben om te verdienen.

Werkgeverskabinet benadeelt werknemers.

De partijen die het huidige kabinet vormen, vinden dat ondernemers de vrijheid moeten hebben om te verdienen. Zo weinig mogelijk belemmeringen. Zo willen zij het ontslagrecht versoepelen. Ondanks dat Nederland kampioen onzekere contracten is, vindt het kabinet dat de regels tegen onzekere dienstverbanden, te streng zijn. Onzekere contracten mogen van het kabinet 3 jaar duren in plaats van 2 jaar. Ook vindt het kabinet dat de proeftijd verlengd moet worden van 2 maanden naar 5 maanden. In de proeftijd kan een werknemer zonder reden, zonder opzegging op straat gezet worden. Hele volksstammen aan arbeidsmarkt deskundigen waarschuwen tegen misbruik van de oprekking van de proeftijd. Toch wil het kabinet doorzetten omdat door de verslechtering meer vaste dienstverbanden zouden ontstaan. Deze bijzondere redenering komt erop neer, dat door meer onzekerheid meer zekerheid zal ontstaan voor werknemers.

Werkgeversorganisaties willen liever geen regels die werknemers beschermen

Het is van alle tijd dat werkgeversorganisaties en aan hen steunende politieke partijen, stellen dat regels die werknemers beschermen slecht zijn. Van het kinderwetje van Houten eind 1874, die een einde aan kinderarbeid moest maken, tot vandaag de dag het ontslagrecht, het minimumloon, arbeidstijdenwet, arbeidsomstandighedenwet het liedje is steeds hetzelfde. Regels die werknemers beschermen zijn niet goed. Het tegendeel is echter waar. Goed verdienende werknemers beschermd voor regels tegen onderbetaling en willekeur leidt tot een betere maatschappij. Onzekere dienstverbanden (uitzendwerk, tijdelijk contracten, nep werkgevers pay-rolling, oproepcontracten, nep ZZP’ers, zogenaamd aangenomen werk, detachering) leiden tot onderbetaling, werkende armen en minder opleiding.

Werkgevers vinden dat de overheid er vooral voor hen is.

Zo vinden zij dat vaklieden, kant en klaar van school moeten komen. Dat is nog nooit zo geweest. Vaklieden ontstaan door vakopleiding tijdens het werk. Het idee dat kleine bedrijven dat niet kunnen is onjuist. Zij kunnen de vakopleidingen gezamenlijk, via regionale bedrijfsscholen, vormgeven. Uitzendbureaus doen minder aan opleidingen dan werkgevers met personeel. De aankondiging van Randstad dat zij gaat opleiden met baan garantie, lijkt mij een tijdelijk verschijnsel en uiterlijke schijn. Het kabinet wil geld geven aan kleine ondernemers om personeel op te leiden omdat die het niet zelf kunnen regelen. De gezamenlijke regionale bedrijfsscholen die in de Metaal en Techniek is een aantal sectoren bestaan bewijzen het tegendeel. Het kabinet doet er goed aan om geld aan werknemers te geven voor opleidingen in plaats van aan werkgevers of aan bedrijfsscholen die door werkgevers en vakbonden bestuurd worden. Een andere mogelijkheid die de gemeenschap te goede komt, is het opnieuw openen van de scholen voor opleiding van volwassenen. Deze goed werkende instituten zijn gesloten in de loop van de tijd.

A.P. van Dijk,

Drachten.