Opinie: Faillissementen gevolgen

door Anne van Dijk, kaderlid FNV

Door Redactie 16 oktober 2023

Vakbonden pleiten voor het handhaven van de ontslagvergoeding bij faillissementen.

Faillissementen gaan ten koste van arbeidsvoorwaarden en dienstverbanden. Of dat nog niet erg genoeg was hebben de werkgevers het zogenaamde flits faillissement bedacht. Een deel van de werknemers werd ontslagen en arbeidsvoorwaarden verslechterd. Gelukkig is die constructie, toegepast bij Heiploeg Zoutkamp, inmiddels veroordeeld. Werkgeversorganisatie stellen dat de ondernemer toch al de sigaar is. Dat laatste is in de praktijk vaak niet het geval. Dat komt omdat doorgaans het bedrijf is gesplitst in verschillende juridisch eenheden. De bezittingen zijn daarbij ondergebracht in andere B.V.-en dan die failliet gaan.

Anne van Dijk, Drachten.