Opinie: onbegrijpelijk het dreigen met pensioenkortingen

door Anne van Dijk, gepensioneerd FNV-vakbondsbestuurder

Door Redactie 27 oktober 2020

Ik word door senioren gebeld over de berichten dat pensioenkortingen dreigen. Zij vinden dat onbegrijpelijk. Het is ook onbegrijpelijk. De pensioenvermogens zijn verdubbeld in 12 jaar. Er komen meer premies binnen dan er aan pensioen wordt uitgekeerd. Het tegenovergestelde van het sprookje dat de ouderen pensioen krijgen ten koste van jongeren.

De pensioenen zouden gekort moeten worden vanwege de lage rente die pensioenfondsen moeten toepassen van de regering voor het berekenen van de dekkingsgraad. Ondanks dat de pensioenfondsen gemiddeld 6% rendement halen op hun beleggingen. En dan te bedenken dat die rekenrente die de regering oplegt in het nieuwe pensioensysteem (uiterlijk 2026) verdwijnt. Vakbonden en werkgeversorganisaties hebben de regering dringend gevraagd niet te korten op grond van verdwijnende armreken rekenrente.

De regering steunt de economie met miljarden. Anders gezegd de regering leent en deelt miljarden uit en wil tegelijkertijd dat het pensioen gekort moeten worden vanwege de lage rente waarvan de regering bij het lenen profiteert. Korten hoeft niet en moet niet. In de komende verkiezingen zal dit onderwerp belangrijk zijn voor het bepalen op welke partij gestemd gaat worden. Politieke partijen zullen kleur moeten bekennen, voor of tegen de onnodige kortingen.

Anne van Dijk
gepensioneerd FNV-vakbondsbestuurder.