Opinie: handarbeiders vaak 2 jaar in AOW-armoede

door A.P. van Dijk, FNV kaderlid

Door Redactie 10 september 2020

De meeste mensen die de AOW-leeftijd bereiken zouden doorwerken voor leuke dingen volgens oudere organisatie KBO. De harde werkelijkheid is voor handarbeiders anders.

Eénverdieners in de kou bij AOW

Het probleem dat éénverdieners hebben wordt in het geheel niet genoemd. Van de handarbeiders die met AOW gaan zijn veel éénverdieners. Deze mensen krijgen een halve AOW en missen rond 700 euro AOW per maand tot dat de niet verdienende partner ook de AOW-leeftijd bereikt. Gemiddeld is dat na meer dan 2 jaar. De AOW werd in het verleden aan een gezin toegekend. De AOW is daarna gesplitst waarbij 50% aan elk van de echtlieden wordt toegekend. Tot 2015 werd aan éénverdieners niet alleen de halve AOW toegekend maar kreeg de jongere partner de andere helft ondanks dat de jongere partner nog niet de AOW-leeftijd bereikt had. Dat heette de AOW-partnertoeslag. Dat wil zeggen tenzij de jongere partner meer eigen inkomsten had dan de halve AOW. In 2015 is dat afgeschaft wat vooral de handarbeiders treft doordat meer dan 50% éénverdiener is.

Oplossing mogelijk

Een oplossing voor het verdwijnen van de AOW-partnertoeslag zou zijn, dat mensen eerder AOW gerechtigd worden dan de geldende AOW-leeftijd na 45 jaar werken. Er wordt een onderzoek gedaan naar AOW gerechtigd worden na 45 jaar werken als voortvloeisel van het Pensioen en AOW-akkoord.  Dat onderzoek moet in 2020 afgerond worden. Het is oplossing als mensen AOW gerechtigd worden na 45 jaar werken betaald of onbetaald in het gezin. Hiermee worden vooral werknemers in uitvoerende beroepen geholpen. Een andere oplossing is herinvoering van de AOW-partner toeslag of éénverdieners de alleenstaande AOW (die is 20% hoger dan de halve AOW van echtlieden) toekennen tot dat beide beidde echtlieden de AOW-leeftijd bereiken.

Politieke partijen aan zet

Tot nu toe zwijgen partijen die zeggen voor eenverdieners op te komen. Dat zijn CDA, CU en SGP. Overigens mag ook van linkse partijen verwacht worden dat zij oog hebben voor de noden van handarbeiders.

A.P. van Dijk, FNV kaderlid.