Opinie: Busker kandidaat minister-president?

door: Jeroen van Linge, FNV kaderlid bij NEG

Door Redactie 28 september 2020

‘In maart volgend jaar draagt Han Busker het stokje over aan de volgende voorzitter van de FNV’, vermeldt de grootste vakbond van Nederland op haar website. Tot 2 november kunnen kandidaten voor het voorzitterschap zich melden. De andere vraag die oprijst is: Wat gaat Han doen?

Jobrotation

We noemen het nu functiewisseling vanwege onze groeiende aversie tegen terminologie die voortkomt uit Angelsaksisch gedachtengoed. Op deze website hebben we een kleine twee jaar geleden er al gewag van gemaakt bij een flirt van Rutte met de vakbond tijdens het pensioendebat. Lees hier meer over de logica van de stap van Busker naar leider van onze natie en de ambitie van Rutte om, net als Wim Kok, vakbondsleider en minister-president te zijn geweest.

De puzzelstukjes vallen op hun plek. Eind oktober zal Rutte aankondigen dat hij niet beschikbaar zal zijn als lijsttrekker voor zijn partij én dat hij zal gaan voor het voorzitterschap van de FNV. Hij zal nog de nodige bijscholing moeten ondergaan om zijn multinationale veren af te schudden. Dat proces is bij Tuur en collega’s vast in goede handen. Met DE NIEUWE Rutte in onze gelederen zal het MKB wellicht ook over de drempel stappen om zich aan te sluiten bij de FNV. Aan het huidige- en vorige kabinetten heeft deze sector niet veel gehad en het lijkt er op dat de lasten van de miljarden die met de KLM vervliegen bij het MKB en haar personeel zullen komen te liggen. Logisch om als MKB in te zien dat verenigen met een maatschappij brede organisatie die er is voor de mensen, de beste weg is.

Busker zal begin volgend jaar zijn kandidatuur voor premier bekend maken. De gekozen premier is een idee van de partij van Sigrid Kaag. Hiermee komen we gelijk ook bij de enige andere serieuze kandidaat voor het premierschap.

Leiderschap

Vrouwen, door de band genomen, laten het belang van het collectief zwaarder wegen dan hun ego. Dit is een interessant uitgangspunt wat zou kunnen pleiten in het voordeel van Kaag. Echter Busker heeft met 4 jaar FNV-voorzitterschap al aangetoond dat hij weet wat het belang van het collectief is. Op egotripperij hebben we Han niet kunnen betrappen. Aandacht voor gemeenschappelijke waarden is waar Nederland aan toe is.

De opstelling van Kaag in de CETA discussie (voorgenomen handelsakkoord met Canada) stemt minder hoopvol. Zij heeft zich hier ingelaten met een aantal individuen die de fossiele gedachte van ongeremde economische groei en handelsbelangen nog steeds aanhangt, vooral ten behoeve van hun eigen belang. We gunnen haar echter de kans omdat ze mogelijk wel inziet dat het spreekwoord, ‘beter ten halve gekeerd dan ten volle gedwaald’ er niet voor niks is.

De zeldzame voorbeelden van vrouwelijk leiders van het land vallen in het algemeen op doordat ze positief worden ervaren. Arden in Nieuw Zeeland, Merkel in Duitsland, Bachelet in Chili zijn enkele spraakmakende voorbeelden van vrouwelijk leiderschap waar brede waardering voor is.

In maart is het woord aan de kiezeres en de kiezer. Ik kan me nu al verheugen op de uitkomst.

Jeroen van Linge,
FNV kaderlid bij NEG