Column: Wie en wat is het beste voor het land?

Door Redactie 27 november 2018

Na het klappen van het pensioenoverleg gaat Rutte op 24 november opeens op de stoel van de vakbondsbestuurders zitten. Deze ambitie biedt veel kansen voor ons land.

De FNV en het pensioen

De FNV startte begin 2018 het ‘Offensief’. Belangrijk onderdeel is de inzet op een goed pensioen voor iedereen. Jawel. Iedereen. Daarmee kom je uit op een belang voor vrijwel de gehele samenleving. Werkenden maar ook niet-werkenden. We praten over het landsbelang. Dan kan de minister-president natuurlijk niet afzijdig blijven. In het wekelijkse gesprek met de minister-president op 23 november doet Rutte het voorkomen dat hij beter weet wat de achterban wil dan onze FNV voorzitter Han Busker. Volgens Rutte zou de achterban van de FNV de voorstellen van de regering wel accepteren.

Bij het spoedberaad dat de FNV organiseert in het vakbondshuis in Utrecht op 24 november lichten Han Busker en Tuur Elzinga een en ander toe. Samengevat: De regering doet boterzachte beloften; onderzoeken, commissies en tijdelijke budgetten. Dit is typerend voor een organisatie die zich onttrekt aan haar verantwoordelijkheden. De reactie van de aanwezige pensioenactievoerders is duidelijk. Han en Tuur hebben het gelijk aan hun zijde. Het standpunt van Rutte is daarmee volledig ontkracht.

Het landsbelang

De ambitie van Rutte om plaats te nemen op de stoel van de vakbondsvoorzitter maakt de weg vrij naar een nieuwe man op de stoel van de minister-president. We weten nu dat de FNV het beste weet wat het landsbelang is. Han Busker als minister-president is dan de meest logische kandidaat voor deze positie. Deze jobrotation kan een win-win situatie worden. Rutte wordt door de medebestuursleden gewassen en geschoren op onderwerpen als fatsoen, samenwerking en investeren in de samenleving. De 1,1 miljoen leden van de FNV staan klaar om dit varkentje te wassen.

Ondertussen blaast Han Busker de onderhandelingen nieuw leven in. Met de juiste keuzes in het belang van de samenleving. Wat zal dit een energie losmaken in ons land.

Jeroen van Linge
FNV-kaderlid bij NEG

De FNV heeft een nieuwe website. Hierdoor kan het zijn dat links op deze pagina niet werken of afbeeldingen niet zichtbaar zijn. Excuses voor het ongemak.