Opinie: beste pensioenstuurlui staan weer aan wal

door kaderlid Anne van Dijk

Door Redactie 16 juni 2020

Het is de politiek die obstakels in het pensioen heeft opgeworpen. De grootste is de veel te lage rekenrente. Die betekent dat de pensioenfondsen ervan uit moeten gaan dat er geen rendementen op beleggingen worden gemaakt. Ondertussen is het pensioenvermogen verdubbeld in 10 jaar door rendementen. De pensioenen mogen echter niet stijgen met de inflatie. Al 10 jaar niet.

Een ander obstakel is het verbod op eerder ophoud regelingen voor de AOW-leeftijd. Een ander was de veel te snelle AOW-leeftijd stijging. Veel sneller dan bijvoorbeeld in Duitsland. In Nederland heeft de politiek nog een extra obstakel weten te bedenken. De wettelijke doorsnee premie en opbouw moet worden afgeschaft. De gevolgen daarvan moeten gecompenseerd worden.

Vakbonden slechten obstakels

Het zijn de vakbonden die de politieke obstakels hebben weten aan te pakken. In het pensioenakkoord van juni 2019. Dat pensioenakkoord is nu nader uitgewerkt. De rekenrente verdwijnt. Daarvoor in plaats komt het voorzichtig benutten van de rendementen zodat de pensioenen en nog niet ingegane pensioenen geïndexeerd kunnen worden.

Misvatting SP

Links, SP, vindt het maar niks. Pensioenen worden afhankelijk van rendementen. Er wordt niet bij verteld dat, dat nu ook het geval is. Ook wordt niet verteld dat dat plussen en minnen in beleggingen wordt uitgesmeerd over meer jaren zodat er geen sprake is van jojo-effecten. Gemiddeld gaan de pensioenen omhoog. De rekenrente verdwijnt. Iets wat de SP noch andere partijen is gelukt. 50 Plus vindt het resultaat wel goed maar vindt dat met terugwerkende kracht het pensioen geïndexeerd moeten worden. Een obstakel dat niet te slechten is volgens mij.

Misvatting Telegraaf journalist

Rechts, bij monde van financieel journalist Martin Visser van de Telegraaf, betwijfelt of beleggingen rendement opleveren. Een bijzondere twijfel voor iemand die doorgaans de loftrompet steekt over bedrijven en kapitaal.

Stokpaard Grimbergen

Cees Grimbergen van omroep Max komt weer naar voren. Hij berijdt zijn stokpaard. Hij vindt dat pensioenen niet mogen profiteren van beleggingen door grootbeleggers. Hij verklaart in het voorbijgaan ook maar even dat het pensioenakkoord niet uitvoerbaar is, zonder onderbouwing overigens.

Verzekeraars gekreun

En dan zijn er de verzekeraars. Die vinden het lastig. Zij kunnen echter gewoon hun oude regelingen uitvoeren en nieuwe gevallen volgens de nieuwe regels verzekeren. Volgens mij zijn overigens mensen beter af in pensioenfondsen dan bij verzekeraars die winst maken en risico’s afwentelen in plaats van die solidair en collectief te nemen zoals bij de pensioenfondsen.

Vakbonden hebben wel oplossing bereikt

Natuurlijk is het gemakkelijker de rekenrente hoger te maken. Echter de politiek blokkeert dat. Iets wat nu vooral door linkse criticasters van het pensioenakkoord ontkend wordt. Vakbonden hebben een oplossing weten te bereiken. Een paar stappen verbetering in plaats van de verslechteringen die de politiek aanhoudend heeft opgelegd aan het pensioen van werknemers.

A.P. van Dijk, Drachten
FNV-kaderlid