Opinie: Kaagje in het Haagje

door Jeroen van Linge

Door Redactie 22 maart 2021

Eind september hebben wij op deze website (1) bericht over de mogelijke functiewisseling tussen Busker en Rutte waarbij Sigrid Kaag naast Han Busker als kandidaat voor minister-president wordt voorgesteld.

Rutte blijkt niet genoeg ambitie te hebben om voorzitter van de vakbond FNV te worden. Han Busker weet dat met een vorige vakbondsvoorzitter die minister president is geworden, het land is meegezogen in een maatschappelijk dwaalspoor dat Angelsaksisch model heet.
Sigrid Kaag heeft al een tafel beklommen, nu het torentje nog?

Verkiezingen

Rutte tart elke chemische wetmatigheid. Teflon verandert hij moeiteloos  van anti-kleefmiddel in kiezersmagneet. Deze kameleon heeft opnieuw de meeste stemmen weten aan te trekken in de heksenketel van pandemieën, NOW-uitkeringstrekkende multinationals, brandende stallen in de bio-industrie, woningnood, toeslagen- en aardbevingsaffaires en niet te vergeten radicale complotdenkers die de grip op hun werk en leven kwijt zijn. Wonderlijk hoe masochistisch een aanzienlijk deel van de Nederlanders stemt.

Een andere magische ontwikkeling is de grote zeteltoename van Kaag en de haren. Vanuit de partij werd in de reclame al flink ingezet op nieuw leiderschap. Een combinatie van suggestieve media, haar prachtige anticipatie op seksistische haattweets, de grote donatie van een miljardair en de hulp van het blond gekuifde parlementaire hondje. Die laatste was zo aardig om zich de mond te laten snoeren met een virtuele hoofddoekje dat Kaag altijd paraat heeft als het hondje blaft naar zijn mogelijk nieuwe baas. Persoonlijk denk ik dat het morfogenetisch veld heeft bijgedragen aan de stemmen die naar Kaag zijn verzonden.

Morfogenetisch veld

Allereerst excuus voor het introduceren van deze occult aandoende term die echter onmisbaar kan zijn voor het bereiken van het premierschap door Kaag. Behalve een verklaring voor het groeiend succes van de democraten uit 1966 biedt het namelijk op korte termijn ook kansen voor een goede afloop, niet alleen voor de partij maar ook voor de maatschappij, vandaar de noodzaak.

Het morfogenetisch veld is een begrip dat door de Brit Rupert Sheldrake is geïntroduceerd. Simpel gezegd kun je het zien als veld van gedachten en hersenactiviteit. Net als dat je met radio of TV een   elektromagnetisch veld met informatie door het hele land stuurt kan het volgens Sheldrake ook zo zijn dat als veel mensen aan het zelfde denken zich een ideeënveld vormt. Via dit veld komen gedachten of oplossingen binnen in de geest van andere mensen. Een experiment met studenten ondersteunt deze theorie. Op zaterdagmorgen werd een groep studenten in tweeën gesplitst. De ene groep werd volledig geïsoleerd en afgesloten van elke vorm van communicatie naar binnen en naar buiten. De andere groep ging een cryptogram oplossen. Pas maandag kregen de studenten van de geïsoleerde groep de puzzel. Deze groep bleek de puzzel veel sneller op te lossen. Bewijs of niet, ik stel voor om massaal te denken aan Kaag in het torentje.

Wangedrag

Een niet te negeren resultaat van de tweede kamer verkiezingen zijn de 28 zetels van het eerder genoemde geblondeerde hondje, de islamofoben, de cororonaontkenners  en een groep Jaknikkers. Een rare naam als je partij ontstaat uit protest. De achterban van deze groep bestaat grotendeels uit mensen die totaal geen perspectief meer hebben, de grip op leven en werk kwijt zijn, als ze al werk hebben. De sterke groei van deze groep kiezers is verontrustend en dit mogen de partijen in de huidige en voorgaande coalities zich aanrekenen, ook de partij van Kaag. Rutte interesseert het kennelijk niet, gezien zijn reactie op de rellen die het wereldnieuws halen. ‘Ik heb geen behoefte wangedrag in kaart te brengen.’ Het gaat om wangedrag, dat is waar. Een nieuw kabinet zal er meer energie in moeten steken om deze groep mensen weer perspectief te geven. Dat Rutte dat gaat doen is ongeloofwaardig. We gaan inzetten op Kaag.

Klimaat

Kaag heeft heel duidelijk uitgesproken dat klimaat hoog op de agenda staat. Politieke klimaatsverbetering mag daarbij niet ontbreken. Een fris gezicht en nieuw leiderschap vormen de start. De oppositie heeft de taak om gekke ideeën bij Kaag in de kiem te smoren. Vrijhandelsverdragen, stokpaardje van Kaag, dient  de oppositie met de nodige argwaan te benaderden aangezien hiermee de staat haar soevereiniteit verkwanselt aan het internationale bedrijfsleven.

Het regeringsakkoord moet zo opgesteld worden dat hieruit blijkt dat we de 28 zetels alvast kunnen vervangen door klapstoeltjes op wielen.

Een oproep aan alle vakbondsleden en andere weldenkende maatschappelijke diepte investeerders: ‘Zet je morfogenetische vermogens collectief in op nieuw leiderschap met perspectief voor alle mensen’.

Jeroen van Linge
Kaderlid FNV