Penningmeester gezocht!

We zijn op zoek naar een nieuwe penningmeester! In het najaar wordt er voor deze belangrijke functie in het bestuur van de FNV een verkiezing georganiseerd. Ben je geïnteresseerd? Meld je dan nu aan voor het oriëntatietraject.

Waarom zoeken we een nieuwe penningmeester?

In juni 2021 heeft het Ledenparlement Willem Noordman gekozen als penningmeester in het bestuur van de FNV. Willem heeft tijdens zijn verkiezingscampagne al aangegeven deze functie niet voor de complete zittingstermijn van vier jaar te willen uitvoeren. In het najaar wordt er voor deze belangrijke functie in het bestuur van de FNV een verkiezing georganiseerd. We gaan nu al op zoek naar geïnteresseerden om er zeker van te zijn dat er een opvolger voor Willem klaar staat.

Wat houdt de functie penningmeester in?

De functie van penningmeester is een belangrijke functie binnen het bestuur. De penningmeester beheert de geldmiddelen en andere bezittingen van de FNV en bewaakt de financiële stabiliteit van de FNV. Daarnaast bestuurt hij/zij samen met de andere bestuursleden de FNV.

De penningmeester bewaakt de financiële stabiliteit van de FNV, legt hierover verantwoording af aan het Ledenparlement en signaleert tijdig in geval van afwijken van eerder genomen besluiten. Wie ooit een huishoudboekje heeft bestierd, weet dat er meer bij komt kijken dan ‘goed zijn in rekenen’. Bij een grote en ideële organisatie als de FNV geldt dat in het kwadraat: de penningmeester beheert de financiën en bezittingen, maar weet ook precies wat er nodig is om de onschatbare waarde van de vakbond overeind te houden.

Bekijk het onderstaande filmpje voor een kort interview met de huidige penningmeester waarin hij meer vertelt over zijn werkzaamheden.

Doe mee aan het oriëntatietraject

Heb jij interesse in de functie? Doe dan mee aan het oriëntatietraject. Vanwege de zwaarte van de functie, het hoge afbreukrisico en de omvang van het financieel kapitaal dat in de FNV om gaat en waar de penningmeester het beheer over heeft, is het niet altijd makkelijk om geschikte kandidaten te vinden voor de functie.

Het bestuur van de FNV heeft dan ook besloten om actief op zoek te gaan naar geïnteresseerden die al genoeg in huis hebben om de functie serieus te ambiëren, maar meer nodig hebben om met een gerust hart het formele verkiezingsproces in te gaan. Behoor jij tot deze categorie? Dan bieden we jou een uitgebreid oriëntatietraject aan dat plaatsvindt in de periode april tot december 2022. Het exacte programma is nog niet bekend, maar de opzet is dat er ongeveer 1 avondbijeenkomst per maand wordt georganiseerd.

In onderstaande infographic is in één oogopslag te zien hoe het proces in elkaar zit en hoe het oriëntatietraject aansluit op het formele verkiezingsproces.

Klik op de afbeelding om hem te vergroten.

Meld je nu aan

Wil je mee doen aan het oriëntatietraject? Meld je dan uiterlijk 17 februari 2022 aan door een e-mail te sturen naar fnvverkiezingen@fnv.nl. We ontvangen dan graag je cv en een begeleidende e-mail met een korte motivatie waarom je deel wil nemen aan het oriëntatietraject.

Iedereen die zich aanmeldt voor het oriëntatietraject, neemt deel aan een selectieprocedure die wordt uitgevoerd door een werving- en selectiebureau. Het is mogelijk dat een ontwikkelassessment onderdeel is van de procedure.

Aan welke criteria moet je voldoen?

Om mee te kunnen doen aan het oriëntatietraject, moet je in ieder geval voldoen aan de volgende criteria:

• lid zijn van de FNV of bereid zijn om lid te worden;
  • academisch werk- en denkniveau hebben;
  • beschikken over een goede beheersing van de Nederlandse- en Engelse taal;
  • een Verklaring Omtrent Gedrag kunnen overleggen;
  • relevante leidinggevende en/of bestuurlijke ervaring hebben;
  • bereid zijn om indien gekozen ten minste de resterende zittingstermijn tot 2025 de functie te vervullen;
  • aantoonbare basiskennis en inzicht hebben in de (juridische/financiële) vereisten m.b.t. het bestuur van een grote en/of complexe bestuurlijke organisatie.

Formeel verkiezingstraject volgt vanaf september 2022

Deelname aan het oriëntatietraject leidt niet automatisch tot kandidaatstelling of benoeming voor de functie van penningmeester. Van september tot december 2022 vindt het formele verkiezingstraject plaats. Meer informatie hierover wordt gegeven tijdens het oriëntatietraject.