Onze netwerken

Je kunt je binnen de FNV organiseren in een netwerk. Samen met anderen maak je zo activiteiten, problemen en thema’s zichtbaar die jou aan het hart gaan.

Actieve netwerken

Een netwerk met meer dan 1.500 leden mag via het zogenaamde spreekrecht advies geven aan het ledenparlement. Er zijn momenteel 5 netwerken actief: Arbo FNV, Roze FNV, Vrouwen FNV, Wereldburgers FNV en Veteranen FNV.

Netwerk Arbo FNV

Het Netwerk Arbo FNV is voor vakbondsleden, die in het eigen bedrijf, instelling en/of sector actief willen bijdragen aan veilige en gezonde arbeidsomstandigheden en arbeidstijden. Het netwerk is er om te stimuleren en te ondersteunen. En vooral om elkaar in contact te brengen en samen met elkaar te verbinden binnen een actief netwerk.

Netwerk Roze FNV

In het Netwerk Roze FNV zitten lesbische vrouwen, homomannen, biseksuelen, transgenders (LHBT’s) en anderen die opkomen voor hun rechten.

Het netwerk is hard nodig, omdat veel niet-heteroseksuelen nog altijd tegen problemen aanlopen in hun werk. Zo kunnen 3 op de 10 homoseksuelen op hun werk niet uitkomen voor hun geaardheid. Daarnaast heeft 1 op de 7 te maken met negatieve opmerkingen van collega's, leidinggevenden of klanten. Voor transgenders is de situatie zelfs nog 4 keer slechter.

In het netwerk werken we aan een sociaal veilig werkklimaat voor LHBT’s. Wij voorkomen en bestrijden discriminatie. We delen informatie, organiseren activiteiten en presenteren ons op roze evenementen en in sociale media. In binnen- en buitenland adviseren we werkgevers en vakbonden over het voeren van LHBT-beleid.

Netwerk Vrouwen FNV

Voor vrouwelijke FNV-leden die geïnteresseerd zijn in onderwerpen die voor vrouwen belangrijk zijn, hebben wij het Netwerk Vrouwen FNV.

Wij praten met elkaar over zaken als het combineren van werk en privé, carrièrestappen, onderhandelen op de werkvloer en economische zelfstandigheid. Het netwerk is dé plek waar je je als vrouw kunt laten horen en je andere vrouwen live of digitaal ontmoet. En waar je elkaar tips geeft, informatie deelt en je kennis vergroot in workshops en trainingen.

Netwerk Wereldburgers FNV

Veel migranten lopen tegen problemen aan op het gebied van werk, inkomen en zorg. Voor hen is er het Netwerk Wereldburgers FNV. Het netwerk signaleert ontwikkelingen die belangrijk zijn voor migranten, zet ze op de agenda en pakt ze actief op. Denk aan gelijk loon voor gelijk werk, goede huisvesting van tijdelijke arbeidsmigranten en samenwerking met buitenlandse vakbonden. Maar ook het verbeteren van de arbeidsmarktpositie van allochtone jongeren.

Netwerk Veteranen FNV

Als FNV-lid en veteraan kun je gebruikmaken van de diensten van Netwerk Veteranen FNV, zoals informatie en voorlichting krijgen tijdens veteranendagen en invloed krijgen op veteranenbeleid. Het netwerk van veteranen wil zich binnen de FNV inzetten voor de erkenning, waardering en belangenbehartiging van veteranen in onze samenleving. Wie lid is van een FNV-bond en veteraan is, kan gratis gebruikmaken van de diensten van het netwerk.