Tussentijdse verkiezing sectorraad Industrie & Agrarisch

In de sector Industrie & Agrarisch heeft er een tussentijdse verkiezing van de sectorraad plaatsgevonden. De sectorraad is verantwoordelijk voor het vormgeven van het beleid in de sector.

De sectorraad wordt direct door alle leden gekozen en bestaat uit minimaal 20 en maximaal 25 leden. De zetels zijn verdeeld over de 3 kiesgroepen, waarbij 20 zetels zijn geoormerkt en volgens onderstaande vaste verdeling worden verdeeld:

Kiesgroep plus aantal zetels
Agrarisch Groen: 4
Procesindustrie: 8
Voedingsindustrie: 8

Voor de verdeling van de overige 5 vrije zetels worden, ná de stemperiode, van de 3 kiesgroepen eerst alle kandidaten die nog niet gekozen zijn op één lijst in volgorde gezet. De kandidaat met het hoogste aantal stemmen uit de drie kiesgroepen wordt als eerste op de lijst geplaatst. Vervolgens worden de 5 kandidaten met het hoogste aantal stemmen gekozen. Indien er minder dan 5 kandidaten op de lijst staan, bestaat de sectorraad uit minder dan 25 personen.
Op dit moment zijn er 2 vacatures voor geoormerkte zetels; 1 in Voedingsindustrie en 1 in Procesindustrie. Verder zijn er vijf vrije zetels vacant.
Als lid kon je alleen op de kandidaten stemmen die verkiesbaar zijn in de kiesgroep waar je bent ingedeeld.

Bekijk hier wie er is gekozen

Vanaf 4 februari 2021 hebben de leden van Industrie & Agrarisch kunnen stemmen op de kandidaten voor hun eigen sectorraad. Zo bepaal jij als lid zelf wie jouw belangen vertegenwoordigt.

Bekijk de uitslag

Bekijk hieronder de kandidaten per kiesgroep:

• Kandidaten Procesindustrie
  • Kandidaten Voedingsindustrie
  • Voor de kiesgroep Agrarisch Groen had één lid zich kandidaat gesteld, maar deze heeft zich helaas teruggetrokken. Daarmee zijn er geen kandidaten binnen deze kiesgroep. Leden die werkzaam zijn in deze kiesgroep kunnen dus helaas geen stem uitbrengen voor de verkiezing van de sectorraad.

Relevante documenten

Bekijk hieronder alle relevante documenten die betrekking hebben op de verkiezing van de sectorraad Industrie & Agrarisch.

Draaiboek sectorale verkiezingen
Functieprofiel Sectorraadslid Industrie & Agrarisch
Gedragscode FNV verkiezingen
Verkiezingsreglement sector Industrie & Agrarisch