Sectorale verkiezingen

De FNV is georganiseerd in 14 krachtige sectoren die zorgen voor een sterke basis van de vakbeweging. Binnen elke sector hebben de leden inspraak. In februari 2021 vinden er in de sector Jong, in de sector Industrie & Agrarisch en de sector Zelfstandigen (tussentijdse) verkiezingen plaats, waarbij de leden kiezen wie hen de komende tijd gaat vertegenwoordigen.

Op deze pagina lees je meer over hoe de vertegenwoordiging in beide sectoren geregeld is, hoe het verkiezingsproces verloopt en op wie je kunt stemmen.

Planning en procedure

Dit is de planning op hoofdlijnen van de komende sectorale verkiezingen:

20 oktober t/m 10 november 2020: Kandidaatstellingsperiode
16 november t/m 30 november 2020: Toetsingsperiode
Uiterlijk 6 januari 2021: Bekendmaking kandidatenlijsten per sector
6 januari t/m 16 februari 2021: Campagneperiode
4 februari t/m 16 februari 2021: Stemperiode
Uiterlijk 26 februari 2021: Bekendmaking verkiezingsuitslagen

Verkiezing sectorraad en sectorbestuur Jong

De sector Jong komt op voor de belangen van jongeren onder de 23 jaar, studenten of scholieren die voltijd dagonderwijs volgen en jongeren die nog weinig (minder dan 20 uur per week) werken of nog niet lang actief zijn op de arbeidsmarkt. Het is belangrijk dat jij als lid een stem hebt in hoe de belangenbehartiging in jouw sector wordt vormgegeven. In 2021 zijn er verkiezingen in jouw sector.

Tussentijdse verkiezing sectorraad Industrie & Agrarisch

De sector Industrie & Agrarisch komt op voor de belangen van werknemers in de procesindustrie (chemische industrie, textielverzorging, etc.), voedingsindustrie (vlees, zoetwaren, zuivel) en op de werkterreinen agrarisch en groen (glastuinbouw, hoveniers etc.). Het is belangrijk dat jij als lid een stem hebt in hoe de belangenbehartiging in jouw sector wordt vormgegeven. In 2021 is er een  tussentijdse verkiezing in jouw sector.

Tussentijdse verkiezing sectorraad Zelfstandigen

De sector Zelfstandigen komt op voor de belangen van leden die werken als zelfstandig ondernemer. Het is belangrijk dat jij als lid een stem hebt in hoe de belangenbehartiging in jouw sector wordt vormgegeven. In 2021 is er een tussentijdse verkiezing in jouw sector. Op deze pagina vind je meer informatie over de verkiezing binnen de sector Zelfstandigen.