De FNV roept de Tweede Kamer op om in 2029 een eenvoudig, betrouwbaar en toekomstbestendig financieringsstelsel voor kinderopvang in te voeren. Daarbij moet wel veel beter worden geluisterd naar de 132.000 medewerkers in de sector. Deze medewerkers zijn namelijk de sleutel tot een succesvolle verandering van het stelsel.
Er moet meer worden gedaan om de werkdruk te verlagen en de sector aantrekkelijker te maken om in te werken. De werkdruk was al hoog. Door het personeelstekort is dit erger geworden en vallen medewerkers uit.
Daarom zijn er meer opleidingsmogelijkheden, doorgroeimogelijkheden en meer zeggenschap op de werkvloer nodig. Andere oplossingen zijn kleinere groepen, minder onnodige administratie en meer ondersteunend personeel op de groep.
Ook mogen de kwaliteitseisen niet worden versoepeld. Deze eisen zijn vaak de enige manier om de werkdruk nog enigszins te beperken. Ze zorgen er ook voor dat de veiligheid van medewerkers en kinderen wordt beschermd.
De FNV is erg teleurgesteld dat de BIO-maatregel permanent wordt. Bij deze maatregel tellen student-medewerkers deels mee als volwaardige beroepskrachten. Eerst was deze maatregel tijdelijk. In de praktijk zorgt dit voor extra druk voor student-medewerkers en voor vaste medewerkers die hen moeten begeleiden. Sommige studenten stoppen zelfs met hun opleiding, omdat er te veel van hen wordt gevraagd in een te vroeg stadium. De FNV wil dat deze maatregel wordt herzien en dat er echte, structurele oplossingen komen voor het personeelstekort.
Het huidige toeslagenstelsel zorgt voor veel fouten en terugvorderingen. Van alle mensen die kinderopvangtoeslag krijgen, krijgt 20% een terugvordering. Dat zijn elk jaar ongeveer 135.000 terugvorderingen. De FNV steunt daarom het nieuwe plan waarin de overheid direct betaalt aan kinderopvangorganisaties. Zo lopen ouders geen risico meer. We willen nooit meer onzekerheid, (financiële) stress of terugvorderingen. Dat kan in het nieuwe stelsel goed worden geregeld.
Om alle kinderen gelijke kansen te geven, moet de arbeidseis worden afgeschaft. Dan kunnen ook kinderen van ouders zonder werk naar de kinderopvang. Dit zorgt voor meer kansengelijkheid en maakt het systeem eenvoudiger. Pilots in Den Haag, Groningen en Zeeuws-Vlaanderen laten zien dat volledig vergoede kinderopvang goed werkt.
Ook moeten gezinnen met een laag inkomen voldoende worden geholpen. Gemeenten moeten genoeg geld krijgen om deze gezinnen te ondersteunen. Veel gezinnen gaan er financieel op vooruit in het nieuwe stelsel. De laagste inkomens mogen niet worden vergeten, want zij krijgen nu al 96% vergoed.
Omdat commerciële organisaties en private equity actief zijn in de kinderopvang, wil de FNV strengere regels. Er moet een maximumprijs komen. Winst mag niet uit de sector worden gehaald en private equity moet worden verboden. Het is onverantwoord als de overheid € 9 miljard aan de sector betaalt zonder zeker te weten dat het geld ook echt wordt uitgegeven aan kinderopvang. Daarom is het logisch dat de kinderopvang een Dienst van Algemeen Economisch Belang wordt.
Dick Koerselman zegt: 'De politiek moet zich niet laten intimideren door de belangen van commerciële partijen of private equity. Kinderopvang is van groot maatschappelijk belang: voor kinderen, ouders en de samenleving. Dat geld moet goed worden besteed en kinderopvang moet voor iedereen toegankelijk en betaalbaar zijn.'