De FNV roept ziekenhuizen op om klokkenluiders beter te beschermen. Wie in een ziekenhuis werkt en misstanden ziet of meemaakt, moet dit makkelijk en veilig kunnen melden, zonder in de problemen te komen. De vakbond reageert op een rapport van het Huis voor Klokkenluiders met adviezen over integriteitsmanagement in ziekenhuizen.
Elise Merlijn, bestuurder FNV Zorg en Welzijn: ‘Het rapport bevestigt wat ziekenhuismedewerkers al langer ervaren: integriteitsmanagement in ziekenhuizen schiet tekort. Personeel weet niet wat de gedragscodes zijn, waar je misstanden kunt melden en als je al iets meldt dan krijg je zelden te horen wat ermee gebeurt. Het is essentieel dat er in ziekenhuizen een open cultuur is waarin medewerkers zich veilig voelen om zorgen te uiten. Zonder zo’n cultuur zullen mensen zwijgen, uit angst voor repercussies.’
De FNV drukt ziekenhuisbesturen op het hart om werk te maken van de aanbevelingen van het Huis voor Klokkenluiders. Zo wil de vakbond dat er goede coördinatoren komen die de integriteit managen en bewaken. Verder een samenhangend integriteitsbeleid en een cultuur waarin openheid en morele reflectie bij medewerkers vanzelfsprekend zijn. Alleen dan kunnen ziekenhuizen bijdragen aan een zorgsysteem waarin iedereen zich veilig genoeg voelt om het juiste te doen.
Merlijn: ‘Wat mij het meeste raakt, is het gebrek aan structurele aandacht voor integriteit buiten de patiëntenzorg. De mensen in onze ziekenhuizen doen met toewijding hun werk, met altijd het belang van de patiënt voorop. Maar integriteit stopt niet bij de behandelkamer. Het gaat ook over hoe collega’s met elkaar omgaan, hoe bestuurders hun verantwoordelijkheid nemen en hoe veilig het is om misstanden aan te kaarten.'
'Er is weinig ruimte voor het bespreken van morele dilemma’s op de werkvloer, en leidinggevenden zijn vaak onvoldoende toegerust om als aanspreekpunt te dienen. Bestuurders van ziekenhuizen lijken zich onvoldoende bewust van de risico’s die voortkomen uit productie-gedreven beloningsstructuren.’