Bonden en NVZ lijnrecht tegenover elkaar over bereikbaarheidsdiensten

Lees de driebondenbrief

Door Redactie 4 april 2024

De FNV krijgt van haar leden in verschillende algemene ziekenhuizen signalen dat werkgevers bereikbaarheidsdiensten vervangen door consignatiediensten. Dit is voor werknemers nadelig, want voor consignatiediensten geldt een lagere vergoeding dan voor bereikbaarheidsdiensten.

Meer signalen

Ook de andere bonden CNV FBZ en NU’91 hebben signalen gekregen. Daarom hebben we dit bij verschillende ziekenhuizen en de Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen (NVZ) aan de orde gesteld. In de cao Ziekenhuizen is vastgelegd welke vergoeding je krijgt voor bereikbaarheids-, aanwezigheids- en consignatiediensten (BAC-diensten).

Het blijkt dat werkgevers vooral kijken naar de oproepfrequentie: hoe vaak word je tijdens een dienst daadwerkelijk opgeroepen om te komen werken? Als de kans op een oproep niet zo hoog is, wijzigen ze bereikbaarheidsdiensten in consignatie en daarin worden ze gesteund door hun werkgeversvereniging NVZ. Daarmee gaan werkgevers volgens de vakbonden voorbij aan de voorwaarden die gelden voor BAC-diensten.

Ordinaire bezuiniging op schaars personeel

De vakbonden vinden het opvallend dat de wijziging van diensten juist nu gebeurt. Er is in de cao een hogere vergoeding voor bereikbaarheidsdiensten afgesproken.

De NVZ zegt dat er alleen kritisch wordt gekeken naar een goede toepassing van de regels. Als vakbonden zien we dit vooral als een ordinaire bezuiniging over de rug van werknemers. Wij wijzen de werkgevers erop dat we afspraken hebben gemaakt over bereikbaarheidsdiensten, juist omdat de onregelmatige diensten een zware belasting vormen en een belangrijke reden zijn voor mensen om de sector te verlaten of als zzp’er te gaan werken. Het is voor ons onbegrijpelijk dat ziekenhuizen op deze manier met schaars personeel omgaan.

Oproep medewerkers ziekenhuizen

Heb je te maken met een wijziging van een bereikbaarheidsdienst naar consignatie, en ben je het daar niet mee eens? Maak hiertegen dan bezwaar bij je werkgever of leidinggevende. En is de omzetting al ingevoerd of gebeurt dat binnenkort? Dan adviseren we je om aan te geven dat je het oneens bent met de lagere vergoeding en je (mogelijk) nog een hogere vergoeding gaat eisen als blijkt dat de verlaging onterecht is.

Lees meer in de driebondenbrief

Samen staan we sterk(er), word lid

Jij en je collega’s verdienen beter! Met meer leden staan we sterker tijdens de onderhandelingen. Wil jij een hoger loon, zodat je alles kan blijven betalen? Help mee!

Word lid van FNV