FNV wil 8% meer loon bij UMC’s, maar er moet meer gerepareerd worden

Dit is onze inzet

Door Redactie 4 oktober 2023

FNV Zorg & Welzijn heeft vandaag bij werkgeversorganisatie NFU (Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra) haar inzet voor de nieuwe cao UMC toegelicht. Wij willen onder meer een loonsverhoging van 8% voor één jaar, maar zetten ook in op verlaging van de werkdruk.

financieel gesprek

De medewerker op de eerste plaats

Ons motto: “Het belang van de werknemers komt in deze sector vaak op de laatste plaats, na dat van patiënten en de organisatie. De werkdruk is gigantisch en de uitstroom van personeel onverminderd hoog. Dat moet veranderen. In het belang van werknemers én patiënten”. Daarvoor is het nodig de medewerker op de eerste plaats te zetten en daarin dient de NFU ook stevige keuzes te maken.

De FNV is er voor alle UMC-medewerkers en dat zullen wij als uitgangspunt in de onderhandelingen steeds naar voren brengen. Je kunt niet zonder elkaar, als collega’s ben je allemaal even hard nodig om uiteindelijk kwalitatief goede zorg te kunnen leveren.

Inzet van de FNV

Wij willen meer loon, 8% om precies te zijn, om zowel de inflatieachterstand als het verschil in beloning met de overheid te compenseren. Daarnaast wil de vakbond een bodem van €150 afspreken om ook koopkracht voor de werknemers in de lagere loonschalen te realiseren. Om toekomstig koopkrachtbehoud te garanderen komt er wat de FNV betreft een afspraak over automatische prijscompensatie (APC). Dit zodat de salarissen automatisch meestijgen met de stijging van de kosten voor levensonderhoud. De gemaakte loonafspraken moeten ook gaan gelden voor leerlingen en onderzoekers in opleiding.

Voor wat betreft de afspraken over het Generatiebeleid willen wij tot een verplichte generatieregeling voor alle UMC-medewerkers komen. Met als doel een betere balans werk en privé voor alle generaties, gericht op duurzame inzetbaarheid en de mogelijkheid vitaal, gezond en fit werkzaam te zijn en blijven in een UMC.

Verder willen wij afspraken over een collectieve reiskostenvergoeding vastleggen in de cao. Nu worden deze afspraken nog lokaal gemaakt. Een minimale vergoeding voor woon-werkverkeer van 25 cent per kilometer en 100% vergoeding van openbaar vervoerskosten voor woon-werk. Ook mag de werkgever geen parkeerkosten meer in rekening brengen bij de werknemers. Dat werknemers kosten moeten maken om op hun werk te komen is absurd. Het komt voor dat werknemers tientallen euro’s per dag kwijt zijn aan parkeerkosten.

Wij kijken vooruit. Het is vijf over twaalf als het gaat om de arbeidsmarkt voor de UMC’s. Er moeten afspraken worden gemaakt die leiden tot verbeteren van de arbeidsvoorwaarden.

Inzet van de NFU

Wij zijn enorm teleurgesteld over de themabrief van de NFU en hun toelichting daarop. Deze betreffen geen concrete voorstellen. Het motto dat de NFU kiest als thema voor de onderhandelingen is: “De tijd voor aandacht”.

De tijd voor aandacht moet wat de NFU betreft vooral komen uit het huidige pakket van arbeidsvoorwaarden. Wat erop neer komt, herschikken van wat al in de cao staat. Dezelfde afspraken, maar dan anders. Hoe wij ons de vereenvoudiging moeten voorstellen wordt niet duidelijk.

Hoe tijd zich verhoudt tot meer tijd is nog een compleet raadsel. Generatiebeleid door betere regelruimte binnen de JUS is niet wat wij voor ogen hebben als het gaat om herkenbare hersteltijd. Voor alle generaties. Hoe zit het met verlofsparen uit het huidige nu al karige verlof dat UMC-medewerkers hebben? Ook dit kunnen wij nog niet goed plaatsen. Het uitbetalen van overwerk staat haaks op meer balans tussen werk en tijd voor jezelf.

Wat een maatschappelijk verantwoorde loonsverhoging is, wordt nog niet duidelijk. Verontrustend is wel dat men opmerkt dat alles wat men al heeft uitgegeven bij eerdere cao’s moet worden verrekend met de ruimte die voor de onderhandelingsruimte voor 2024 door de overheid beschikbaar wordt gesteld.

Dat ook het gesprek over de reiskosten lastig zal worden blijkt doordat de NFU zich vooral uitspreekt over reizen per fiets en openbaarvervoer. Wat dit precies betekent voor de medewerkers die vanwege hun diensten zijn aangewezen op de auto klinkt niet hoopvol.

De NFU heeft dialoogsessies gehouden. Net als wij, ook de FNV heeft de (niet) leden betrokken bij het tot stand komen van de inzet. Het lijkt er (wederom) op dat wij toch met heel andere medewerkers in de UMC’s spreken dan de werkgever.

De volgende onderhandelingsronde is gepland op 19 oktober aanstaande. Wij houden je op de hoogte!